Woensdag 18 mei zijn wij vanaf 13:00 telefonisch niet bereikbaar vanwege onze Algemene Ledenvergadering. Donderdag 19 mei zijn wij weer vanaf 09:00 bereikbaar.

Nieuws

De Landelijke Commissie Geschillen WMS doet onafhankelijk uitspraak als een medezeggenschapsorgaan en het bevoegd gezag van een school het ergens met elkaar over oneens zijn. Het is van belang dat een geschil tijdig wordt ingediend, want anders kan het zijn dat uw geschil niet wordt behandeld.



Sinds het begin van dit schooljaar geldt de aangescherpte burgerschapsopdracht. De nieuwe wetgeving biedt scholen meer houvast en richting. Dat geldt ook voor de inspectie, die eerder al signaleerde dat scholen te weinig deden, mede omdat er veel onduidelijkheid was. 



De Vereniging Openbaar Onderwijs en VOSABB hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad van Maastricht en Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg. Aanleiding is het raadsvoorstel dat op 22 februari in de gemeenteraad van Maastricht wordt behandeld en waarin het college van B&W voorstelt in te stemmen met het voorgenomen besluit van LVO, de grote scholenkoepel voor voortgezet onderwijs in Limburg, om alle scholen de denominatie ‘algemeen bijzonder’ te geven. De facto wordt daarmee het openbaar onderwijs  afgeschaft.



Van 21 tot en met 25 maart 2022 is de Week van Openbare Scholen! In deze week laten leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders zien dat het openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.



Sinds corona onder meer het onderwijs in zijn greep houdt, is er meermaals voorgevallen dat de landelijke overheid heeft gesteld dat er voor een bepaalde periode geen fysiek onderwijs meer mocht worden gegeven. Om hier een volgende keer goed op voorbereid te zijn, is het van belang dat scholen beleid maken en protocollen opstellen.



Waar het over onderwijs gaat, ademt het regeerakkoord kansengelijkheid. Goed onderwijs voor álle kinderen. En hoe opmerkelijk het ook mag zijn, daar is in Nederland vandaag de dag helaas nog veel aan te doen. Dus het enthousiasme over de vele plannen zal snel wegebben, het zal gaan om de uitvoering. Er is werk aan de winkel en de VOO denkt en doet -als vanouds- graag mee.



Begin december presenteerde de Onderwijsraad een rapport waarin de raad zijn zorgen uitspreekt over de toename van marktwerking in het onderwijs. Dit gaat dan om de mate waarin huiswerkinstituten en bijles de school zijn ‘binnengedrongen’. De VOO sluit zich aan bij de Onderwijsraad over deze zorgen.



Het bevreemdt de VOO dat de Onderwijsraad zichzelf typeert als de hoeder van het grondwetsartikel, maar tegelijkertijd miskent dat ook een grondwet in de tijd hoort mee te bewegen met grote maatschappelijke veranderingen. Ook dat is immers een kenmerk van een democratische rechtsstaat.



Helaas is het niet voor elk kind vanzelfsprekend dat het onderwijs krijgt aangeboden. Het aantal kinderen dat zonder onderwijs thuiszit groeit.



Afgelopen week werd uit de eerste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs nog maar eens duidelijk dat de coronacrisis er flink heeft ingehakt. Niet alleen staat het welbevinden van jongeren onder druk, ook is er sprake van significante leerachterstanden.



Recent ontstond breed gedeelde ophef over een door een scherpe NRC-journalist blootgelegde praktijk bij uitgevers van lesmethoden. Omdat deze uitgeverijen zoveel mogelijk klanten willen voor hun boeken, loont het de moeite om de voor sommigen aanstootgevende voorbeelden of illustraties niet op te nemen.



11 okt 2021

Op 5 oktober jongstleden is Bareld de Vries op 87 jarige leeftijd overleden. Bareld was een groot voorstander van openbaar onderwijs.



Artikel 23 zorgt ervoor dat in het onderwijs kinderen zich gescheiden ontwikkelen, afhankelijk van de religieuze en levensbeschouwelijke voorkeuren van hun ouders. De VOO zet zich ervoor in dat kinderen met welke achtergrond dan ook, met elkaar in één klas komen. Om zich met elkaar te ontwikkelen en met begrip en respect voor elkaar samenleven.



Gemiddeld zitten er in elke klas zo’n 2 à 3 kinderen die in armoede opgroeien. De VOO wil graag dat elke school, gezamenlijk met iedereen die er bij betrokken is, een armoedebeleid formuleert. En dat het armoedebeleid een verplicht onderdeel van het schoolplan wordt.



Het is aan te raden om als MR jaarlijks een activiteitenplan te maken. In dit plan neemt de MR de onderwerpen op die het komende jaar in de MR spelen. Deels zijn dat vaste onderwerpen, zoals de begroting of het formatieplan. Maar er zijn vaak ook actuele onderwerpen waar de MR goed op kan letten.



9 jul 2021

De wet vrijwillige ouderbijdrage gaat op 1 augustus in en het is nog lang niet voor alle scholen duidelijk is wat dit nou betekent.



De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs. Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR's goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.



Op 23 juni van 13.00 tot 17.00 uur vindt de online talkshow ‘Burgerschap in beweging’ plaats vanuit Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Tijdens deze talkshow wordt gesproken over hoe scholen zelf passend burgerschapsonderwijs kunnen organiseren.



Op maandagavond 17 mei presenteerde de GMR van Fluvium, via een livestream, een talkshow over de rol van de medezeggenschap bij de onderwerpen leerlingenraad, onderwijskwaliteit, kleine scholen en gepersonaliseerd leren.



Sinds februari is de zogeheten Benckmark voor basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar. De Benchmark is een instrument dat GMR's inzicht biedt in de inzet van middelen bij het bevoegd gezag.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft de afgelopen weken de verkiezingsprogramma’s, websites en ingevulde kieswijzers van politieke partijen onderzocht op de wijze hoe zij het onderwijs willen verbeteren.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft een nieuwe handreiking voor de medezeggenschapsraad (MR). In de handreiking wordt ingegaan op wat de MR kan betekenen in het kader van armoede onder kinderen op school.



De VOO heeft aandacht gevraagd voor het faciliteren van actieve ontmoeting in de wetsaanpassingen rondom burgerschap. Minister Slob (CU) steunt die aandacht, maar een passage hierover opnemen in de wet ziet de minister niet zitten.



Het kabinet heeft het dringende advies gegeven om op scholen een mondkapje te dragen, zoals op de gang en tijdens pauzes. Maar wat als een school dit verplicht wil stellen? Lees er hier meer over.



De getallen zijn niet eensluidend, maar er lijkt consensus dat minstens 200.000 en misschien wel meer dan 300.000 kinderen elke dag zonder ontbijt naar school komen. Sommige scholen rapporteren dat 60 tot 70% van de kinderen geen ontbijt krijgt. De effecten laten zich raden. Concentratie, geheugen en leervermogen in het algemeen nemen af.



30 jun 2020

Scholen zijn bezig met het wijzigen van de schooltijden. Ga naar onze kennisbank en bekijk de vernieuwde handreiking over het wijzigen van schooltijden.



Hi wereldverbeteraar,’ begint Amghar in Van radicaal naar amicaal. In november verscheen zijn boek voor docenten en jongerenwerkers over het bespreekbaar maken van radicalisering. Ook was hij rond de jaarwisseling te zien in de NTR-serie Karim pakt zijn kans, over kansenongelijkheid in het onderwijs.



De vraag wat leerlingen moeten kennen en kunnen na een paar jaar op school is er een die in Den Haag tot verhitte debatten leidt. Maar over een ding is bijna iedereen het eens; behalve kennis over taal en rekenen is kennis over de wereld om je heen onmisbaar.



Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de waarden waar we in het openbaar onderwijs voor staan. De openbare school is een plek waar kinderen en jongeren samen leven en samen leren. Het is een mini-samenleving waarin ruimte is voor ieders verhaal.



Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Samen met de slogan Openbare scholen - waar verhalen samenkomen versterken ze de identiteit van het openbaar onderwijs.



Vanaf maandag 20 april biedt de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) online cursussen aan. Medezeggenschapsraden en overblijf-medewerkers kunnen zo toch gebruik maken van het geplande aanbod.



Ouderorganisaties hebben een brief gestuurd naar minister Slob. In deze brief brengen zij punten onder de aandacht betreffende de aanpak in het onderwijsveld rondom de coronacrisis. Reden voor deze brief zijn zorgelijke signalen van ouders.



De Eerste Kamer nam deze week het wetsvoorstel over doorstroomrecht ‘Gelijke kans op doorstroom’ aan. Doorstroom wordt hiermee eenvoudiger en gelijke kansen voor leerlingen bevordert. Daarom steunt de VOO het voorstel ook van harte.



De VOO en VOS/ABB hebben samen een gratis online aanbod voor het onderwijs op afstand op het gebied van burgerschap en levensbeschouwing. Het aanbod is voor leerkrachten in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs vanaf deze week beschikbaar.



In zijn brief aan de Tweede Kamer meldt minister Slob dat de subsidie voor dit project per 31 maart a.s. stopt en dat er een aanbesteding voor een andere vorm van ondersteuning van de medezeggenschap in het primair en voorgezet onderwijs wordt uitgezet. Onduidelijk is wat er vanaf 1 april gebeurt.



ghg Voor maar liefst 199.000 leerlingen geldt: geen laatste schooldag. Geen gala. Geen gebuffel. Geen examens. Geen spannende afwachting. Geen overdreven opluchting. Geen feesten. Geen reizen. Helemaal niets.



In verband met de verspreiding van het nieuwe coronavirus is besloten dat het kernwaardencongres Wat is jouw verhaal?! van VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) niet doorgaat op woensdag 18 maart. Wij verplaatsen het congres naar woensdag 4 november 2020.



De Tweede Kamer bespreekt deze week het wetsvoorstel ‘Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo’. Hiermee wil minister Slob regelen dat elke leerling een eerlijke en gelijke kans op doorstroom krijgt (van vmbo-gl/tl-4 naar havo 4 of van havo-5 naar vwo-5).



Waar leraren staken, kan Jelmer Evers niet ontbreken. Vorige week sprak hij over ‘Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld. De rol van het onderwijs en de leraar’, op de NIVOZ onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. Evers is geschiedenisdocent, denkt, schrijft en spreekt in binnen- en buitenland over onderwijs en is sinds kort vicevoorzitter van de Algemene Onderwijsbond.



“Het wetsvoorstel dat het onderwijs in burgerschap moet inrichten gaat onnodig ver en tast de autonomie van scholen aan”, zo stelt Trouw in het hoofdredactioneel commentaar van 15 januari jl. Maar onze grondwettelijk verankerde vrijheid moet juist in het onderwijs bejubeld én geduid worden om deze te kunnen doorgronden en beschermen.



Op 28 maart organiseert de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) het landelijke congres School en Armoede. Voor de VOO is dit congres de start van onze campagne om dit onderwerp structureel op de agenda te krijgen bij beleidsmakers, leerkrachten, directeuren en besturen.



In november van 2019 deed de Landelijke Commissie voor Geschillen Wet medezeggenschap op scholen (LCG WMS) een opvallende uitspraak. In de zaak, aangespannen door een medezeggenschapsraad (MR), stonden twee onderwerpen centraal: geen advies bij het uitbrengen van de begroting en het bepalen van een maximale vergoeding voor juridische ondersteuning.



Op 18 maart 2020 houden de VOO en VOS/ABB een landelijk congres over de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Op dit feestelijke congres, bij het Openluchtmuseum in Arnhem, worden de kernwaarden gelanceerd. Ook u kunt hierbij zijn. Deelname is gratis!



Op 27 november 2019 vond het jaarlijkse WMS Congres plaats. Op het congres is ruimte voor leden van medezeggenschapsraden en hun gesprekspartners om elkaar te ontmoeten, om workshops te volgen en om in gesprek te gaan met voor medezeggenschap belangrijke organisaties, zoals de VOO.



Een mengsel van melancholie en uitbundigheid. Dat horen we in de Klezmer-muziek die Micha de Winter voorafgaand aan zijn lezing speelt op klarinet. Het raakt volgens hem aan het thema van deze 2e NIVOZ Onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. ‘Hoop in tijden dat we die - in een zekere periode van melancholie en ellende – ook misschien heel erg nodig hebben.’



Iedere leerling moet binnen het publieke stelsel passend onderwijs kunnen krijgen. Dit stelt de Onderwijsraad in reactie op een adviesvraag van minister Slob. Hij wilde weten of het mogelijk is leerlingen (tijdelijk) onderwijs te laten volgen op een particuliere school met bekostiging door het Rijk. Dit zou voor sommige leerlingen een oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat zij hier meer individuele aandacht krijgen.



In het najaar van 2017 werd het onderwijsveld opgeschrikt door het rapport ‘Licht op schaduwonderwijs’. Uit onderzoek van Oberon en SEO Economisch Onderzoek bleek dat veel leerlingen in het VO gebruik maken van extra, vaak betaalde ondersteuning en begeleiding buiten het reguliere onderwijsaanbod. Kinderen van hoger opgeleide ouders volgen vaker een betaalde variant, wat de bestaande kansenongelijkheid vergroot.



Waarom krijgen veel kinderen een label als ADHD opgeplakt, ondanks beperkte waarde van zo’n label? Om dat te achterhalen onderzocht psycholoog en onderwijsadviseur Bert Wienen hoe leraren denken over medische classificaties voor hun leerlingen.



Wat te doen als een leerkracht en leerling er samen niet uitkomen? Het expertisecentrum Innoord biedt ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en adviseert basisscholen. Twan (11) uit groep 7 deed mee aan de impulsklas. Hij kijkt samen met zijn moeder en leerkracht terug.



We gaan ergens zitten en ik vraag: ‘Wat is er gebeurd?’ Hij zegt iets onduidelijks, over tegen een muur aan te hebben geschopt. Ik vraag nog een keer wat er gebeurd is en hij vertelt nu over de juf en dat het niet eerlijk is.



Onderzoek van Onderwijs Consumenten Organisatie toont aan dat op een groot deel van de scholen en stichtingen in Amsterdam er constructief wordt overlegd tussen het bevoegd gezag en de medezeggenschap en ook dat de medezeggenschapsraad serieus wordt genomen.



Arie Slob, Minister van Onderwijs, is van plan meer mogelijkheden te bieden om ouders voor de klas te zetten om het lerarentekort op te vangen. De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) vindt dit een schijnoplossing voor het probleem en pleit er dan ook voor dit niet te doen.



De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) speelt een nadrukkelijke rol bij het beleid van het schoolbestuur rond passend onderwijs. De nieuwe handreiking ‘De positie van de GMR bij passend onderwijs’ is bedoeld om GMR-leden handvatten te bieden voor het bespreken en het beïnvloeden van het beleid en de besteding van de middelen voor passend onderwijs.



Er is de afgelopen jaren wel iets gezegd over het lerarentekort in het basisonderwijs. Er zijn actieplannen gepresenteerd, zij-instromers worden gestimuleerd, grote steden maken het wonen aantrekkelijker, het kan niet op. Het lerarentekort: er is maar 1 oplossing en dat is salarisverhoging.