Nieuws

Met enige trots presenteren wij onze eerste VOO Medezeggenschapsdag die op woensdag 22 mei aanstaande plaatsvindt in Amersfoort. Het programma bestaat uit lezingen en workshops die interessant zijn voor leden van medezeggenschapsraden en draait om de vraag: hoe kan de medezeggenschap bijdragen aan nog beter onderwijs?



De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.



Het adviesrecht wordt vaak ingevuld door als medezeggenschapsraad (MR) een positief of negatief advies te geven. Hoewel dit in sommige gevallen de nodige duidelijkheid schept, zou de MR het bevoegd gezag vooral van kwalitatief advies kunnen voorzien om het gedane voorstel te verbeteren.



Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil graag in gesprek gaan over diverse dilemma’s in het funderend onderwijs, waaronder sturing, zeggenschap, bekostiging en de vorming van arbeidsvoorwaarden. In dit kader nodigt OCW belanghebbenden uit het onderwijsveld uit, zoals leraren, leerlingen, ouders, onderwijsondersteuners, (G)MR-leden, schoolleiders, bestuurders en leden van het interne toezicht, om deel te nemen aan de regiobijeenkomsten. Deze bijeenkomsten, die vanaf eind januari 2024 plaatsvinden, maken deel uit van het proces van herijking van de sturing in het funderend onderwijs.



Elk jaar organiseren VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) de Week van Openbare Scholen. In 2024 is de campagneweek van 18 tot en met 22 maart. Doet u (weer) mee?



In Friesland zijn de afgelopen jaren zo'n dertig samenwerkingsscholen ontstaan. Deze scholen combineren openbaar onderwijs met andere onderwijsvormen. VOO-voorzitter Marco Frijlink ondersteunt dit concept vanwege de positieve invloed op persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Durk Meijer, die leiding geeft aan zowel een christelijke als een openbare school in Drachten, werkt aan het overbruggen van verschillen tussen deze scholen.



Governance in gesprek is een onregelmatig verschijnende podcast van Hartger Wassink en Marco Frijlink. In deze aflevering gaan we dieper in op de Code Goed Toezicht van de VTOI-NVTK, de beroepsvereniging van toezichthouders in het onderwijs en de kinderopvang.



Naast leraren staan ook schoolleiders, onderwijsassistenten, intern begeleiders, pabo-studenten, gepensioneerde docenten, uitzendkrachten en zelfs (al dan niet bevoegde) ouders voor de klas. Ook worden bestaande contracten (tijdelijk) uitgebreid, zelfs boven het aantal voltijd uren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) onder leden van medezeggenschapsraden, die ouders, personeelsleden en leerlingen op school vertegenwoordigen.



Helaas is armoede nog steeds een groot -en groeiend- probleem in Nederland. Het CPB verwacht dat in 2024 zo’n 7% van de kinderen in ons land opgroeit in armoede. Dat zijn gemiddeld zo’n 2 kinderen per klas en houdt u er rekening mee dat er nog meer zijn die net niet aan de definitie voldoen, maar bij wie het ook geen vetpot is.  



UvH start onderzoek naar vrijheid en gelijkheid in het onderwijs  De vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen zijn in Nederland vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Welke vrijheden en verantwoordelijkheden scholen zouden moeten hebben, is al decennia blijvend voer voor discussie. Een relevante vraag voor politiek en samenleving anno nu is of het grondwetartikel uit 1917 nog wel aansluit bij huidige visies op goed onderwijs en ontwikkelingen in de samenleving.



Uit een onderzoek van de VOO onder medezeggenschapsraden is gebleken dat het continurooster op de basisschool problemen voor leerlingen en leerkrachten oplevert. 70% vindt dat er voor de leerlingen te weinig tijd is om te eten, 35% vindt dat de pauzes te kort zijn voor personeelsleden (geen tijd om tot rust te komen, kiezen tussen eten of toiletbezoek) en 2 % vindt dat er te weinig tijd is voor buitenspelen. 



Na meer dan 100 jaar in Amsterdam en 26 jaar in Almere heeft de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO) zich nu in Bussum gevestigd. Afgelopen dinsdag, 27 juni, werd het nieuwe kantoor feestelijk geopend in het bijzijn van vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties, (oud) collega’s, buurtbewoners en anderen die de VOO een warm hart toedragen. Het kantoor is gevestigd aan de Kapelstraat 33. Op deze iconische plek in Bussum stond tot en met 1983 “De Irene Studio” van waaruit het eerste officiële televisieprogramma van Nederland werd uitgezonden. 



De hoge schoolkosten waren al een probleem voor veel gezinnen en door de toenemende armoede leidt dit tot grotere ongelijkheid. Onderwijs-, leerling- en ouderorganisaties sturen de Tweede Kamer een brief met het verzoek een einde te maken aan die ongelijkheid. Laptops en tablets voor school zouden kosteloos beschikbaar moeten zijn voor alle leerlingen en als het aan de ondergetekende organisaties ligt wordt de vrijwillige ouderbijdrage in het primair onderwijs helemaal afgeschaft. "Als de minister kansengelijkheid serieus neemt moet hij ervoor zorgen dat het onderwijs toegankelijk is voor alle kinderen, ongeacht de portemonnee van hun ouders", aldus Marco Frijlink, voorzitter van de VOO (Vereniging Openbaar Onderwijs).  



Medezeggenschap is belangrijk voor onderwijs- en schoolbeleid dat wordt gedragen door de organisatie. Een belangrijke voorwaarde voor het functioneren van de medezeggenschap is het hebben van voldoende faciliteiten. Het gaat dan bijvoorbeeld om tijd, vergaderfaciliteiten en scholing, maar ook om budget voor het inhuren van externe deskundigen en administratieve ondersteuning.



Wat begon als een manier om zijn dochter te helpen met haar schoolprestaties, is voor Jesús Medina inmiddels een passie. Inmiddels heeft Urban Chess op meer dan 150 plekken in het hele land schaaktafels geregeld, maar het liefst wil Jesús ze plaatsen op het schoolplein van elke basisschool en elke middelbare school in ons land.  



Het viel te verwachten, helaas: in 2024 groeit de armoede onder kinderen schrikbarend. 7,1% dat zijn in een klas van gemiddeld 24 kinderen, twee kinderen per klas. En natuurlijk zijn er lokale en regionale verschillen, maar met deze aantallen, mag je stellen dat in elk geval elke school ermee te maken heeft.



De Week van Openbare Scholen werd op 20 maart 2023 afgetrapt met het symposium 'Het verhaal van de openbare school'. Tijdens workshops gingen deelnemers in op de vraag hoe je de kernwaarden van het openbaar onderwijs, vrijheid, gelijkheid en ontmoeting, vormgeeft op school. Hier delen we een overzicht van de workshops en een terugblik van de workshopleiders.



Een zeer klein deel van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs heeft armoedebeleid geformuleerd, blijkt uit onderzoek namens de VOO. Terwijl armoede wel degelijk op elke school speelt. Het formuleren van een armoedebeleid in het schoolplan kan ervoor zorgen dat het thema bespreekbaarder wordt en dat kinderen beter worden ondersteund. Om dit te realiseren, pleit de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) voor het wettelijk verplicht opnemen van armoedebeleid in het schoolplan.



23 mrt 2023

Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten. 



Regelmatig krijgen we bij onze helpdesk vragen over de vrijwillige ouderbijdrage. Vaak is er onduidelijkheid over de wetgeving of worden regels niet goed nageleefd. De bijdrage moet echt vrijwillig zijn en in alle communicatie richting ouders moet dat duidelijk worden aangegeven.



De Week van openbare scholen vindt dit jaar plaats van 20 t/m 24 maart. Op maandagmiddag 20 maart 2023 trappen de Vereniging Openbaar Onderwijs en VOS/ABB de Week van Openbare Scholen af met het symposium ‘Het verhaal van de openbare school’.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft samen met LAKS, Ouders & Onderwijs en de ROV het initiatief genomen om te onderzoeken wat de staat is van medezeggenschapsraden in Nederland. Zo komen we erachter wat er goed gaat op gebied van medezeggenschap en wat er verbeterd kan worden.



Wie per 2024-2025 met de pabo of een tweedegraads lerarenopleiding wil starten, betaalt de eerste twee jaar weer het volledig wettelijk collegegeld. VOO-beleidsadviseur Bram Buskoop: "dit plan is zeer onwenselijk voor het onderwijs en pijnlijk voor iedereen die hard werkt aan het bestrijden van het lerarentekort." De VOO roept Tweede Kamerleden op om dit plan niet goed te keuren en voorstellen in te dienen om lerarenopleidingen financieel een stuk aantrekkelijker te maken ten opzichte van andere hbo- en wo-studies.



Ook voor het schooljaar 2022/2023 biedt Vereniging Openbaar Onderwijs een breed aanbod aan cursussen. Doel van deze cursussen is het onderwijs in Nederland te versterken door vooral medezeggenschapsraden te ondersteunen. Zo kunnen zij effectief hun werk doen en zijn ze een waardevolle gesprekspartner voor bestuur en directie.



De VOO heeft een bestand met ambtelijk secretarissen die op diverse plaatsen in Nederland worden ingezet. Door de toenemende vraag zijn wij op zoek naar ambtelijk secretarissen die via de VOO aan de slag willen bij een GMR.



De Landelijke Commissie Geschillen WMS doet onafhankelijk uitspraak als een medezeggenschapsorgaan en het bevoegd gezag van een school het ergens met elkaar over oneens zijn. Het is van belang dat een geschil tijdig wordt ingediend, want anders kan het zijn dat uw geschil niet wordt behandeld.



Sinds het begin van dit schooljaar geldt de aangescherpte burgerschapsopdracht. De nieuwe wetgeving biedt scholen meer houvast en richting. Dat geldt ook voor de inspectie, die eerder al signaleerde dat scholen te weinig deden, mede omdat er veel onduidelijkheid was. 



De Vereniging Openbaar Onderwijs en VOSABB hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad van Maastricht en Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg. Aanleiding is het raadsvoorstel dat op 22 februari in de gemeenteraad van Maastricht wordt behandeld en waarin het college van B&W voorstelt in te stemmen met het voorgenomen besluit van LVO, de grote scholenkoepel voor voortgezet onderwijs in Limburg, om alle scholen de denominatie ‘algemeen bijzonder’ te geven. De facto wordt daarmee het openbaar onderwijs  afgeschaft.



Van 21 tot en met 25 maart 2022 is de Week van Openbare Scholen! In deze week laten leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders zien dat het openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.



Sinds corona onder meer het onderwijs in zijn greep houdt, is er meermaals voorgevallen dat de landelijke overheid heeft gesteld dat er voor een bepaalde periode geen fysiek onderwijs meer mocht worden gegeven. Om hier een volgende keer goed op voorbereid te zijn, is het van belang dat scholen beleid maken en protocollen opstellen.



Waar het over onderwijs gaat, ademt het regeerakkoord kansengelijkheid. Goed onderwijs voor álle kinderen. En hoe opmerkelijk het ook mag zijn, daar is in Nederland vandaag de dag helaas nog veel aan te doen. Dus het enthousiasme over de vele plannen zal snel wegebben, het zal gaan om de uitvoering. Er is werk aan de winkel en de VOO denkt en doet -als vanouds- graag mee.



Begin december presenteerde de Onderwijsraad een rapport waarin de raad zijn zorgen uitspreekt over de toename van marktwerking in het onderwijs. Dit gaat dan om de mate waarin huiswerkinstituten en bijles de school zijn ‘binnengedrongen’. De VOO sluit zich aan bij de Onderwijsraad over deze zorgen.



Het bevreemdt de VOO dat de Onderwijsraad zichzelf typeert als de hoeder van het grondwetsartikel, maar tegelijkertijd miskent dat ook een grondwet in de tijd hoort mee te bewegen met grote maatschappelijke veranderingen. Ook dat is immers een kenmerk van een democratische rechtsstaat.



Helaas is het niet voor elk kind vanzelfsprekend dat het onderwijs krijgt aangeboden. Het aantal kinderen dat zonder onderwijs thuiszit groeit.



Afgelopen week werd uit de eerste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs nog maar eens duidelijk dat de coronacrisis er flink heeft ingehakt. Niet alleen staat het welbevinden van jongeren onder druk, ook is er sprake van significante leerachterstanden.



Recent ontstond breed gedeelde ophef over een door een scherpe NRC-journalist blootgelegde praktijk bij uitgevers van lesmethoden. Omdat deze uitgeverijen zoveel mogelijk klanten willen voor hun boeken, loont het de moeite om de voor sommigen aanstootgevende voorbeelden of illustraties niet op te nemen.



11 okt 2021

Op 5 oktober jongstleden is Bareld de Vries op 87 jarige leeftijd overleden. Bareld was een groot voorstander van openbaar onderwijs.



Artikel 23 zorgt ervoor dat in het onderwijs kinderen zich gescheiden ontwikkelen, afhankelijk van de religieuze en levensbeschouwelijke voorkeuren van hun ouders. De VOO zet zich ervoor in dat kinderen met welke achtergrond dan ook, met elkaar in één klas komen. Om zich met elkaar te ontwikkelen en met begrip en respect voor elkaar samenleven.



Gemiddeld zitten er in elke klas zo’n 2 à 3 kinderen die in armoede opgroeien. De VOO wil graag dat elke school, gezamenlijk met iedereen die er bij betrokken is, een armoedebeleid formuleert. En dat het armoedebeleid een verplicht onderdeel van het schoolplan wordt.



Het is aan te raden om als MR jaarlijks een activiteitenplan te maken. In dit plan neemt de MR de onderwerpen op die het komende jaar in de MR spelen. Deels zijn dat vaste onderwerpen, zoals de begroting of het formatieplan. Maar er zijn vaak ook actuele onderwerpen waar de MR goed op kan letten.



9 jul 2021

De wet vrijwillige ouderbijdrage gaat op 1 augustus in en het is nog lang niet voor alle scholen duidelijk is wat dit nou betekent.



De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs. Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR's goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.



Op 23 juni van 13.00 tot 17.00 uur vindt de online talkshow ‘Burgerschap in beweging’ plaats vanuit Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Tijdens deze talkshow wordt gesproken over hoe scholen zelf passend burgerschapsonderwijs kunnen organiseren.



Op maandagavond 17 mei presenteerde de GMR van Fluvium, via een livestream, een talkshow over de rol van de medezeggenschap bij de onderwerpen leerlingenraad, onderwijskwaliteit, kleine scholen en gepersonaliseerd leren.



Sinds februari is de zogeheten Benckmark voor basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar. De Benchmark is een instrument dat GMR's inzicht biedt in de inzet van middelen bij het bevoegd gezag.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft de afgelopen weken de verkiezingsprogramma’s, websites en ingevulde kieswijzers van politieke partijen onderzocht op de wijze hoe zij het onderwijs willen verbeteren.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft een nieuwe handreiking voor de medezeggenschapsraad (MR). In de handreiking wordt ingegaan op wat de MR kan betekenen in het kader van armoede onder kinderen op school.



De VOO heeft aandacht gevraagd voor het faciliteren van actieve ontmoeting in de wetsaanpassingen rondom burgerschap. Minister Slob (CU) steunt die aandacht, maar een passage hierover opnemen in de wet ziet de minister niet zitten.



Het kabinet heeft het dringende advies gegeven om op scholen een mondkapje te dragen, zoals op de gang en tijdens pauzes. Maar wat als een school dit verplicht wil stellen? Lees er hier meer over.



De getallen zijn niet eensluidend, maar er lijkt consensus dat minstens 200.000 en misschien wel meer dan 300.000 kinderen elke dag zonder ontbijt naar school komen. Sommige scholen rapporteren dat 60 tot 70% van de kinderen geen ontbijt krijgt. De effecten laten zich raden. Concentratie, geheugen en leervermogen in het algemeen nemen af.



30 jun 2020

Scholen zijn bezig met het wijzigen van de schooltijden. Ga naar onze kennisbank en bekijk de vernieuwde handreiking over het wijzigen van schooltijden.



Hi wereldverbeteraar,’ begint Amghar in Van radicaal naar amicaal. In november verscheen zijn boek voor docenten en jongerenwerkers over het bespreekbaar maken van radicalisering. Ook was hij rond de jaarwisseling te zien in de NTR-serie Karim pakt zijn kans, over kansenongelijkheid in het onderwijs.



De vraag wat leerlingen moeten kennen en kunnen na een paar jaar op school is er een die in Den Haag tot verhitte debatten leidt. Maar over een ding is bijna iedereen het eens; behalve kennis over taal en rekenen is kennis over de wereld om je heen onmisbaar.



Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de waarden waar we in het openbaar onderwijs voor staan. De openbare school is een plek waar kinderen en jongeren samen leven en samen leren. Het is een mini-samenleving waarin ruimte is voor ieders verhaal.



Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Samen met de slogan Openbare scholen - waar verhalen samenkomen versterken ze de identiteit van het openbaar onderwijs.



Vanaf maandag 20 april biedt de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) online cursussen aan. Medezeggenschapsraden en overblijf-medewerkers kunnen zo toch gebruik maken van het geplande aanbod.



Ouderorganisaties hebben een brief gestuurd naar minister Slob. In deze brief brengen zij punten onder de aandacht betreffende de aanpak in het onderwijsveld rondom de coronacrisis. Reden voor deze brief zijn zorgelijke signalen van ouders.



De Eerste Kamer nam deze week het wetsvoorstel over doorstroomrecht ‘Gelijke kans op doorstroom’ aan. Doorstroom wordt hiermee eenvoudiger en gelijke kansen voor leerlingen bevordert. Daarom steunt de VOO het voorstel ook van harte.



De VOO en VOS/ABB hebben samen een gratis online aanbod voor het onderwijs op afstand op het gebied van burgerschap en levensbeschouwing. Het aanbod is voor leerkrachten in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs vanaf deze week beschikbaar.



In zijn brief aan de Tweede Kamer meldt minister Slob dat de subsidie voor dit project per 31 maart a.s. stopt en dat er een aanbesteding voor een andere vorm van ondersteuning van de medezeggenschap in het primair en voorgezet onderwijs wordt uitgezet. Onduidelijk is wat er vanaf 1 april gebeurt.



ghg Voor maar liefst 199.000 leerlingen geldt: geen laatste schooldag. Geen gala. Geen gebuffel. Geen examens. Geen spannende afwachting. Geen overdreven opluchting. Geen feesten. Geen reizen. Helemaal niets.



In verband met de verspreiding van het nieuwe coronavirus is besloten dat het kernwaardencongres Wat is jouw verhaal?! van VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) niet doorgaat op woensdag 18 maart. Wij verplaatsen het congres naar woensdag 4 november 2020.



De Tweede Kamer bespreekt deze week het wetsvoorstel ‘Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo’. Hiermee wil minister Slob regelen dat elke leerling een eerlijke en gelijke kans op doorstroom krijgt (van vmbo-gl/tl-4 naar havo 4 of van havo-5 naar vwo-5).



Waar leraren staken, kan Jelmer Evers niet ontbreken. Vorige week sprak hij over ‘Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld. De rol van het onderwijs en de leraar’, op de NIVOZ onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. Evers is geschiedenisdocent, denkt, schrijft en spreekt in binnen- en buitenland over onderwijs en is sinds kort vicevoorzitter van de Algemene Onderwijsbond.



“Het wetsvoorstel dat het onderwijs in burgerschap moet inrichten gaat onnodig ver en tast de autonomie van scholen aan”, zo stelt Trouw in het hoofdredactioneel commentaar van 15 januari jl. Maar onze grondwettelijk verankerde vrijheid moet juist in het onderwijs bejubeld én geduid worden om deze te kunnen doorgronden en beschermen.



Op 28 maart organiseert de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) het landelijke congres School en Armoede. Voor de VOO is dit congres de start van onze campagne om dit onderwerp structureel op de agenda te krijgen bij beleidsmakers, leerkrachten, directeuren en besturen.



In november van 2019 deed de Landelijke Commissie voor Geschillen Wet medezeggenschap op scholen (LCG WMS) een opvallende uitspraak. In de zaak, aangespannen door een medezeggenschapsraad (MR), stonden twee onderwerpen centraal: geen advies bij het uitbrengen van de begroting en het bepalen van een maximale vergoeding voor juridische ondersteuning.



Op 18 maart 2020 houden de VOO en VOS/ABB een landelijk congres over de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Op dit feestelijke congres, bij het Openluchtmuseum in Arnhem, worden de kernwaarden gelanceerd. Ook u kunt hierbij zijn. Deelname is gratis!



Op 27 november 2019 vond het jaarlijkse WMS Congres plaats. Op het congres is ruimte voor leden van medezeggenschapsraden en hun gesprekspartners om elkaar te ontmoeten, om workshops te volgen en om in gesprek te gaan met voor medezeggenschap belangrijke organisaties, zoals de VOO.



Een mengsel van melancholie en uitbundigheid. Dat horen we in de Klezmer-muziek die Micha de Winter voorafgaand aan zijn lezing speelt op klarinet. Het raakt volgens hem aan het thema van deze 2e NIVOZ Onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. ‘Hoop in tijden dat we die - in een zekere periode van melancholie en ellende – ook misschien heel erg nodig hebben.’



Iedere leerling moet binnen het publieke stelsel passend onderwijs kunnen krijgen. Dit stelt de Onderwijsraad in reactie op een adviesvraag van minister Slob. Hij wilde weten of het mogelijk is leerlingen (tijdelijk) onderwijs te laten volgen op een particuliere school met bekostiging door het Rijk. Dit zou voor sommige leerlingen een oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat zij hier meer individuele aandacht krijgen.



In het najaar van 2017 werd het onderwijsveld opgeschrikt door het rapport ‘Licht op schaduwonderwijs’. Uit onderzoek van Oberon en SEO Economisch Onderzoek bleek dat veel leerlingen in het VO gebruik maken van extra, vaak betaalde ondersteuning en begeleiding buiten het reguliere onderwijsaanbod. Kinderen van hoger opgeleide ouders volgen vaker een betaalde variant, wat de bestaande kansenongelijkheid vergroot.



Waarom krijgen veel kinderen een label als ADHD opgeplakt, ondanks beperkte waarde van zo’n label? Om dat te achterhalen onderzocht psycholoog en onderwijsadviseur Bert Wienen hoe leraren denken over medische classificaties voor hun leerlingen.



Wat te doen als een leerkracht en leerling er samen niet uitkomen? Het expertisecentrum Innoord biedt ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en adviseert basisscholen. Twan (11) uit groep 7 deed mee aan de impulsklas. Hij kijkt samen met zijn moeder en leerkracht terug.



We gaan ergens zitten en ik vraag: ‘Wat is er gebeurd?’ Hij zegt iets onduidelijks, over tegen een muur aan te hebben geschopt. Ik vraag nog een keer wat er gebeurd is en hij vertelt nu over de juf en dat het niet eerlijk is.



Onderzoek van Onderwijs Consumenten Organisatie toont aan dat op een groot deel van de scholen en stichtingen in Amsterdam er constructief wordt overlegd tussen het bevoegd gezag en de medezeggenschap en ook dat de medezeggenschapsraad serieus wordt genomen.



Arie Slob, Minister van Onderwijs, is van plan meer mogelijkheden te bieden om ouders voor de klas te zetten om het lerarentekort op te vangen. De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) vindt dit een schijnoplossing voor het probleem en pleit er dan ook voor dit niet te doen.



De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) speelt een nadrukkelijke rol bij het beleid van het schoolbestuur rond passend onderwijs. De nieuwe handreiking ‘De positie van de GMR bij passend onderwijs’ is bedoeld om GMR-leden handvatten te bieden voor het bespreken en het beïnvloeden van het beleid en de besteding van de middelen voor passend onderwijs.



Er is de afgelopen jaren wel iets gezegd over het lerarentekort in het basisonderwijs. Er zijn actieplannen gepresenteerd, zij-instromers worden gestimuleerd, grote steden maken het wonen aantrekkelijker, het kan niet op. Het lerarentekort: er is maar 1 oplossing en dat is salarisverhoging.



Scholen mogen leerlingen nooit uitsluiten van activiteiten wanneer hun ouders de vrijwillige bijdrage niet betalen. Dit geldt ook voor extra onderwijsprogramma’s zoals tweetalig onderwijs en technasia. Dat meldt minister Slob in reactie op kamervragen naar aanleiding van de Schoolkostenmonitor 2018/2019 en onderzoek naar de kosten voor tweetalig onderwijs in het VO.



In een onderzoek naar de grenswaarden voor het eigen vermogen van onderwijsbesturen heeft de inspectie voor het onderwijs geconstateerd dat over 2017 er 134 samenwerkingsverbanden zijn die een eigen vermogen hebben dat boven het gewenste maximale eigen vermogen ligt.



De projectgroep Versterking medezeggenschap heeft een nieuwe handreiking 'Communicatie tussen GMR en MR' gepubliceerd. De handreiking, geschreven door onderwijsadviseur bij de Vereniging Openbaar Onderwijs Janny Arends, biedt leden van (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden handvatten, tips en suggesties om een goede samenwerking tussen GMR en MR te bevorderen.



Vele leerlingen en de Vereniging Openbaar Onderwijs met hen keken ernaar uit: met ingang van het schooljaar 2019-2020 had een wettelijk doorstroomrecht vmbo-havo van kracht moeten zijn. De nieuwe wet moet een soepelere doorstroom regelen, waarbij alle leerlingen met een diploma vmbo-gl of vmbo-tl (de mavo) recht krijgen om door te stromen naar de havo, mits zij in ten minste één extra algemeen vormend vak eindexamen hebben gedaan.



Tijdens de opening van het congres De Staat van het Onderwijs, waar ik de VOO vertegenwoordig, staat ‘hokjesdenken’ centraal. De Deense video 'All that we share' wordt vertoond, die laat zien hoeveel mensen met verschillende achtergronden eigenlijk delen. Aan de zaal wordt gevraagd wie weleens is blijven zitten, of wie een ‘stapelaar’ is. Leerkrachten, bestuurders, beleidsmedewerkers: uit alle geledingen gaan mensen staan.



Op een regenachtige namiddag in november 2018 kwamen mensen met allerlei achtergronden bij elkaar op de Hogeschool van Amsterdam. Wat zij deelden? Interesse in of zorgen over ‘schaduwonderwijs’, een fenomeen dat groeit en een groeiende belangstelling geniet.



De kranten staan vol met berichten over onderwijs en geld. Scholen klagen over te weinig geld, de minister en Tweede Kamer wijzen op geld wat op de plank blijft liggen, maar hoe zit het nu voor uw school/bestuur?



Het thema ‘kansengelijkheid’ staat volop in de belangstelling binnen het onderwijs en niet voor niets. Ook de VOO besteedt hier uitgebreid aandacht aan in het speciale themanummer van Onze School, dat vorige week bij de leden op de mat viel. De onderwijsministers stuurden op 13 maart een brief naar de Tweede Kamer, waarin zij diverse maatregelen noemen ter bevordering van kansengelijkheid.



De Onderwijsraad waarschuwt in de ‘Stand van educatief Nederland’ voor de doorgeschoten differentiatie in ons onderwijsstelsel. Op jonge leeftijd worden kinderen al van elkaar gescheiden in onderwijssoorten, waardoor zij onvoldoende in aanraking komen met kinderen met andere achtergronden en sommige groepen leerlingen minder kansen krijgen. Ontwikkelingen waar ook de VOO zich grote zorgen over maakt.



Ouders doen hun kind steeds vaker op bijles, bijvoorbeeld uit angst voor een vmbo-advies. Dat is vaak het einde van de kans op hoger onderwijs. In haar boek De bijlesgeneratie analyseert Louise Elffers de run op een zo hoog mogelijk schooladvies.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) houdt een enquête onder ouders van kinderen binnen het openbaar onderwijs over het omgaan met verschillen op school. Dit gebeurt in samenwerking met KOOGO, de ouderkoepel van het gemeentelijk, stedelijk en provinciaal onderwijs in Vlaanderen.



Leone de Voogd (31) komt als onderwijsadviseur de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) versterken. Zij richt zich op de thema's identiteit en kernwaarden van het openbaar onderwijs, burgerschapsvorming, leerlingparticipatie, ouderbetrokkenheid en passend onderwijs.



De helpdesk van de Vereniging Openbaar Onderwijs krijgt veel vragen over het schoolplan. De medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij de vaststelling of wijziging van het schoolplan (artikel 10b Wet medezeggenschap op scholen).



Het nieuwe regeerakkoord 'Vertrouwen in de toekomst' is gepresenteerd, met een aantal opvallende passages over het onderwijs. Wat betekenen deze plannen voor u - als ouder, leerling, leerkracht, of schoolbestuurder - en voor uw kind(eren) of leerlingen? Wij zetten kort een aantal belangrijke punten voor u op een rij.



Ouders moeten in de toekomst worden geraadpleegd wanneer hun school moet fuseren met een andere school. Dat is een gevolg van de wet Toekomstbestendig onderwijs die door de Tweede Kamer is aangenomen.



Om een punt te maken vraagt politiek soms om stevige taal. Ik begrijp dat een politicus dan soms zijn goede manieren vergeet en een onverkwikkelijke sneer uitdeelt. Ruttes historische uitval met ‘doe zelf normaal’ schopte het zelfs tot campagneslogan van de VVD. Het is een beetje niveau kleuterschool, maar dat wil ik de heren nog wel vergeven.



Met de start van de Amsterdamse Mavo is dit schooljaar de eerste school op humanistische grondslag van de grond gekomen. Veel aandacht is er voor gelijkwaardigheid, zelfontplooiing, actieve tolerantie en verantwoordelijkheid. Maar voor humanisten was een eigen school lang ondenkbaar.



Marco Frijlink
Voorzitter

Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.

Meer over Marco
Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny
Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram
Eddy Habben Jansen
Beleidsadviseur

Eddy is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met ouderbetrokkenheid en burgerschap.

Meer over Eddy

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op deze pagina vindt u het meest recente nieuws over de VOO, over onderwijs in het algemeen en openbaar onderwijs in het bijzonder. Heeft u zelf een nieuwsbericht dat u onder onze aandacht wilt brengen, dan kunt u dit naar onze redactie sturen.

Met enige trots presenteren wij onze eerste VOO Medezeggenschapsdag die op woensdag 22 mei aanstaande plaatsvindt in Amersfoort. Het programma bestaat uit lezingen en workshops die interessant zijn voor leden van medezeggenschapsraden en draait om de vraag: hoe kan de medezeggenschap bijdragen aan nog beter onderwijs?