Nieuws

Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.



Wat een mooie en inspirerende dag afgelopen woensdag 22 mei! De allereerste VOO Medezeggenschapsdag vond plaats en was absoluut voor herhaling vatbaar. Wij hebben meteen een nieuwe datum aangekondigd: 21 mei 2025! Even een terugblik op de VOO Medezeggenschapsdag: bedankt aan iedereen die erbij was en heeft bijgedragen aan deze geslaagde dag.



Governance in gesprek is een onregelmatig verschijnende podcast van Hartger Wassink en Marco Frijlink. In deze aflevering gaan Marco en Hartger in gesprek met Marilieke Engbers. Op 21 mei verschijnt haar nieuwe boek 'Eenzaam aan de top' (geschreven samen met Pim Bouwman).



Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). 



Het openbaar onderwijs heeft een actief-pluriforme opdracht. Dit betekent dat het onderwijs bijdraagt aan ‘de ontwikkeling van de leerling met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals die leven in de Nederlandse samenleving’. Daarom kunnen kinderen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs krijgen. Niet alle openbare scholen weten wat ze 'moeten', maar vooral ook niet wat er tegenwoordig mogelijk is bij het invulling geven aan deze wettelijke verplichting. Modern vormingsonderwijs is een kans om leerlingen op openbare scholen wat extra's te bieden op de thema's socialisatie en persoonsvorming.  



Met enige trots presenteren wij onze eerste VOO Medezeggenschapsdag die op woensdag 22 mei aanstaande plaatsvindt in Amersfoort. Het programma bestaat uit lezingen en workshops die interessant zijn voor leden van medezeggenschapsraden en draait om de vraag: hoe kan de medezeggenschap bijdragen aan nog beter onderwijs?



De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.



Het adviesrecht wordt vaak ingevuld door als medezeggenschapsraad (MR) een positief of negatief advies te geven. Hoewel dit in sommige gevallen de nodige duidelijkheid schept, zou de MR het bevoegd gezag vooral van kwalitatief advies kunnen voorzien om het gedane voorstel te verbeteren.



Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil graag in gesprek gaan over diverse dilemma’s in het funderend onderwijs, waaronder sturing, zeggenschap, bekostiging en de vorming van arbeidsvoorwaarden. In dit kader nodigt OCW belanghebbenden uit het onderwijsveld uit, zoals leraren, leerlingen, ouders, onderwijsondersteuners, (G)MR-leden, schoolleiders, bestuurders en leden van het interne toezicht, om deel te nemen aan de regiobijeenkomsten. Deze bijeenkomsten, die vanaf eind januari 2024 plaatsvinden, maken deel uit van het proces van herijking van de sturing in het funderend onderwijs.



Elk jaar organiseren VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) de Week van Openbare Scholen. In 2024 is de campagneweek van 18 tot en met 22 maart. Doet u (weer) mee?



In Friesland zijn de afgelopen jaren zo'n dertig samenwerkingsscholen ontstaan. Deze scholen combineren openbaar onderwijs met andere onderwijsvormen. VOO-voorzitter Marco Frijlink ondersteunt dit concept vanwege de positieve invloed op persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Durk Meijer, die leiding geeft aan zowel een christelijke als een openbare school in Drachten, werkt aan het overbruggen van verschillen tussen deze scholen.



Governance in gesprek is een onregelmatig verschijnende podcast van Hartger Wassink en Marco Frijlink. In deze aflevering gaan we dieper in op de Code Goed Toezicht van de VTOI-NVTK, de beroepsvereniging van toezichthouders in het onderwijs en de kinderopvang.



Naast leraren staan ook schoolleiders, onderwijsassistenten, intern begeleiders, pabo-studenten, gepensioneerde docenten, uitzendkrachten en zelfs (al dan niet bevoegde) ouders voor de klas. Ook worden bestaande contracten (tijdelijk) uitgebreid, zelfs boven het aantal voltijd uren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) onder leden van medezeggenschapsraden, die ouders, personeelsleden en leerlingen op school vertegenwoordigen.



Helaas is armoede nog steeds een groot -en groeiend- probleem in Nederland. Het CPB verwacht dat in 2024 zo’n 7% van de kinderen in ons land opgroeit in armoede. Dat zijn gemiddeld zo’n 2 kinderen per klas en houdt u er rekening mee dat er nog meer zijn die net niet aan de definitie voldoen, maar bij wie het ook geen vetpot is.  



UvH start onderzoek naar vrijheid en gelijkheid in het onderwijs  De vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen zijn in Nederland vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Welke vrijheden en verantwoordelijkheden scholen zouden moeten hebben, is al decennia blijvend voer voor discussie. Een relevante vraag voor politiek en samenleving anno nu is of het grondwetartikel uit 1917 nog wel aansluit bij huidige visies op goed onderwijs en ontwikkelingen in de samenleving.



Uit een onderzoek van de VOO onder medezeggenschapsraden is gebleken dat het continurooster op de basisschool problemen voor leerlingen en leerkrachten oplevert. 70% vindt dat er voor de leerlingen te weinig tijd is om te eten, 35% vindt dat de pauzes te kort zijn voor personeelsleden (geen tijd om tot rust te komen, kiezen tussen eten of toiletbezoek) en 2 % vindt dat er te weinig tijd is voor buitenspelen. 



Na meer dan 100 jaar in Amsterdam en 26 jaar in Almere heeft de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO) zich nu in Bussum gevestigd. Afgelopen dinsdag, 27 juni, werd het nieuwe kantoor feestelijk geopend in het bijzijn van vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties, (oud) collega’s, buurtbewoners en anderen die de VOO een warm hart toedragen. Het kantoor is gevestigd aan de Kapelstraat 33. Op deze iconische plek in Bussum stond tot en met 1983 “De Irene Studio” van waaruit het eerste officiële televisieprogramma van Nederland werd uitgezonden. 



De hoge schoolkosten waren al een probleem voor veel gezinnen en door de toenemende armoede leidt dit tot grotere ongelijkheid. Onderwijs-, leerling- en ouderorganisaties sturen de Tweede Kamer een brief met het verzoek een einde te maken aan die ongelijkheid. Laptops en tablets voor school zouden kosteloos beschikbaar moeten zijn voor alle leerlingen en als het aan de ondergetekende organisaties ligt wordt de vrijwillige ouderbijdrage in het primair onderwijs helemaal afgeschaft. "Als de minister kansengelijkheid serieus neemt moet hij ervoor zorgen dat het onderwijs toegankelijk is voor alle kinderen, ongeacht de portemonnee van hun ouders", aldus Marco Frijlink, voorzitter van de VOO (Vereniging Openbaar Onderwijs).  



Medezeggenschap is belangrijk voor onderwijs- en schoolbeleid dat wordt gedragen door de organisatie. Een belangrijke voorwaarde voor het functioneren van de medezeggenschap is het hebben van voldoende faciliteiten. Het gaat dan bijvoorbeeld om tijd, vergaderfaciliteiten en scholing, maar ook om budget voor het inhuren van externe deskundigen en administratieve ondersteuning.



Wat begon als een manier om zijn dochter te helpen met haar schoolprestaties, is voor Jesús Medina inmiddels een passie. Inmiddels heeft Urban Chess op meer dan 150 plekken in het hele land schaaktafels geregeld, maar het liefst wil Jesús ze plaatsen op het schoolplein van elke basisschool en elke middelbare school in ons land.  



Het viel te verwachten, helaas: in 2024 groeit de armoede onder kinderen schrikbarend. 7,1% dat zijn in een klas van gemiddeld 24 kinderen, twee kinderen per klas. En natuurlijk zijn er lokale en regionale verschillen, maar met deze aantallen, mag je stellen dat in elk geval elke school ermee te maken heeft.



De Week van Openbare Scholen werd op 20 maart 2023 afgetrapt met het symposium 'Het verhaal van de openbare school'. Tijdens workshops gingen deelnemers in op de vraag hoe je de kernwaarden van het openbaar onderwijs, vrijheid, gelijkheid en ontmoeting, vormgeeft op school. Hier delen we een overzicht van de workshops en een terugblik van de workshopleiders.



Een zeer klein deel van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs heeft armoedebeleid geformuleerd, blijkt uit onderzoek namens de VOO. Terwijl armoede wel degelijk op elke school speelt. Het formuleren van een armoedebeleid in het schoolplan kan ervoor zorgen dat het thema bespreekbaarder wordt en dat kinderen beter worden ondersteund. Om dit te realiseren, pleit de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) voor het wettelijk verplicht opnemen van armoedebeleid in het schoolplan.



23 mrt 2023

Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten. 



Regelmatig krijgen we bij onze helpdesk vragen over de vrijwillige ouderbijdrage. Vaak is er onduidelijkheid over de wetgeving of worden regels niet goed nageleefd. De bijdrage moet echt vrijwillig zijn en in alle communicatie richting ouders moet dat duidelijk worden aangegeven.



De Week van openbare scholen vindt dit jaar plaats van 20 t/m 24 maart. Op maandagmiddag 20 maart 2023 trappen de Vereniging Openbaar Onderwijs en VOS/ABB de Week van Openbare Scholen af met het symposium ‘Het verhaal van de openbare school’.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft samen met LAKS, Ouders & Onderwijs en de ROV het initiatief genomen om te onderzoeken wat de staat is van medezeggenschapsraden in Nederland. Zo komen we erachter wat er goed gaat op gebied van medezeggenschap en wat er verbeterd kan worden.



Wie per 2024-2025 met de pabo of een tweedegraads lerarenopleiding wil starten, betaalt de eerste twee jaar weer het volledig wettelijk collegegeld. VOO-beleidsadviseur Bram Buskoop: "dit plan is zeer onwenselijk voor het onderwijs en pijnlijk voor iedereen die hard werkt aan het bestrijden van het lerarentekort." De VOO roept Tweede Kamerleden op om dit plan niet goed te keuren en voorstellen in te dienen om lerarenopleidingen financieel een stuk aantrekkelijker te maken ten opzichte van andere hbo- en wo-studies.



Ook voor het schooljaar 2022/2023 biedt Vereniging Openbaar Onderwijs een breed aanbod aan cursussen. Doel van deze cursussen is het onderwijs in Nederland te versterken door vooral medezeggenschapsraden te ondersteunen. Zo kunnen zij effectief hun werk doen en zijn ze een waardevolle gesprekspartner voor bestuur en directie.



De VOO heeft een bestand met ambtelijk secretarissen die op diverse plaatsen in Nederland worden ingezet. Door de toenemende vraag zijn wij op zoek naar ambtelijk secretarissen die via de VOO aan de slag willen bij een GMR.



De Landelijke Commissie Geschillen WMS doet onafhankelijk uitspraak als een medezeggenschapsorgaan en het bevoegd gezag van een school het ergens met elkaar over oneens zijn. Het is van belang dat een geschil tijdig wordt ingediend, want anders kan het zijn dat uw geschil niet wordt behandeld.



Sinds het begin van dit schooljaar geldt de aangescherpte burgerschapsopdracht. De nieuwe wetgeving biedt scholen meer houvast en richting. Dat geldt ook voor de inspectie, die eerder al signaleerde dat scholen te weinig deden, mede omdat er veel onduidelijkheid was. 



De Vereniging Openbaar Onderwijs en VOSABB hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad van Maastricht en Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg. Aanleiding is het raadsvoorstel dat op 22 februari in de gemeenteraad van Maastricht wordt behandeld en waarin het college van B&W voorstelt in te stemmen met het voorgenomen besluit van LVO, de grote scholenkoepel voor voortgezet onderwijs in Limburg, om alle scholen de denominatie ‘algemeen bijzonder’ te geven. De facto wordt daarmee het openbaar onderwijs  afgeschaft.



Van 21 tot en met 25 maart 2022 is de Week van Openbare Scholen! In deze week laten leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders zien dat het openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.



Sinds corona onder meer het onderwijs in zijn greep houdt, is er meermaals voorgevallen dat de landelijke overheid heeft gesteld dat er voor een bepaalde periode geen fysiek onderwijs meer mocht worden gegeven. Om hier een volgende keer goed op voorbereid te zijn, is het van belang dat scholen beleid maken en protocollen opstellen.



Waar het over onderwijs gaat, ademt het regeerakkoord kansengelijkheid. Goed onderwijs voor álle kinderen. En hoe opmerkelijk het ook mag zijn, daar is in Nederland vandaag de dag helaas nog veel aan te doen. Dus het enthousiasme over de vele plannen zal snel wegebben, het zal gaan om de uitvoering. Er is werk aan de winkel en de VOO denkt en doet -als vanouds- graag mee.



Begin december presenteerde de Onderwijsraad een rapport waarin de raad zijn zorgen uitspreekt over de toename van marktwerking in het onderwijs. Dit gaat dan om de mate waarin huiswerkinstituten en bijles de school zijn ‘binnengedrongen’. De VOO sluit zich aan bij de Onderwijsraad over deze zorgen.



Het bevreemdt de VOO dat de Onderwijsraad zichzelf typeert als de hoeder van het grondwetsartikel, maar tegelijkertijd miskent dat ook een grondwet in de tijd hoort mee te bewegen met grote maatschappelijke veranderingen. Ook dat is immers een kenmerk van een democratische rechtsstaat.



Helaas is het niet voor elk kind vanzelfsprekend dat het onderwijs krijgt aangeboden. Het aantal kinderen dat zonder onderwijs thuiszit groeit.



Afgelopen week werd uit de eerste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs nog maar eens duidelijk dat de coronacrisis er flink heeft ingehakt. Niet alleen staat het welbevinden van jongeren onder druk, ook is er sprake van significante leerachterstanden.



Recent ontstond breed gedeelde ophef over een door een scherpe NRC-journalist blootgelegde praktijk bij uitgevers van lesmethoden. Omdat deze uitgeverijen zoveel mogelijk klanten willen voor hun boeken, loont het de moeite om de voor sommigen aanstootgevende voorbeelden of illustraties niet op te nemen.



11 okt 2021

Op 5 oktober jongstleden is Bareld de Vries op 87 jarige leeftijd overleden. Bareld was een groot voorstander van openbaar onderwijs.



Artikel 23 zorgt ervoor dat in het onderwijs kinderen zich gescheiden ontwikkelen, afhankelijk van de religieuze en levensbeschouwelijke voorkeuren van hun ouders. De VOO zet zich ervoor in dat kinderen met welke achtergrond dan ook, met elkaar in één klas komen. Om zich met elkaar te ontwikkelen en met begrip en respect voor elkaar samenleven.



Gemiddeld zitten er in elke klas zo’n 2 à 3 kinderen die in armoede opgroeien. De VOO wil graag dat elke school, gezamenlijk met iedereen die er bij betrokken is, een armoedebeleid formuleert. En dat het armoedebeleid een verplicht onderdeel van het schoolplan wordt.



Het is aan te raden om als MR jaarlijks een activiteitenplan te maken. In dit plan neemt de MR de onderwerpen op die het komende jaar in de MR spelen. Deels zijn dat vaste onderwerpen, zoals de begroting of het formatieplan. Maar er zijn vaak ook actuele onderwerpen waar de MR goed op kan letten.



9 jul 2021

De wet vrijwillige ouderbijdrage gaat op 1 augustus in en het is nog lang niet voor alle scholen duidelijk is wat dit nou betekent.



De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs. Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR's goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.



Op 23 juni van 13.00 tot 17.00 uur vindt de online talkshow ‘Burgerschap in beweging’ plaats vanuit Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Tijdens deze talkshow wordt gesproken over hoe scholen zelf passend burgerschapsonderwijs kunnen organiseren.



Op maandagavond 17 mei presenteerde de GMR van Fluvium, via een livestream, een talkshow over de rol van de medezeggenschap bij de onderwerpen leerlingenraad, onderwijskwaliteit, kleine scholen en gepersonaliseerd leren.



Sinds februari is de zogeheten Benckmark voor basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar. De Benchmark is een instrument dat GMR's inzicht biedt in de inzet van middelen bij het bevoegd gezag.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft de afgelopen weken de verkiezingsprogramma’s, websites en ingevulde kieswijzers van politieke partijen onderzocht op de wijze hoe zij het onderwijs willen verbeteren.



De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft een nieuwe handreiking voor de medezeggenschapsraad (MR). In de handreiking wordt ingegaan op wat de MR kan betekenen in het kader van armoede onder kinderen op school.



De VOO heeft aandacht gevraagd voor het faciliteren van actieve ontmoeting in de wetsaanpassingen rondom burgerschap. Minister Slob (CU) steunt die aandacht, maar een passage hierover opnemen in de wet ziet de minister niet zitten.



Het kabinet heeft het dringende advies gegeven om op scholen een mondkapje te dragen, zoals op de gang en tijdens pauzes. Maar wat als een school dit verplicht wil stellen? Lees er hier meer over.



De getallen zijn niet eensluidend, maar er lijkt consensus dat minstens 200.000 en misschien wel meer dan 300.000 kinderen elke dag zonder ontbijt naar school komen. Sommige scholen rapporteren dat 60 tot 70% van de kinderen geen ontbijt krijgt. De effecten laten zich raden. Concentratie, geheugen en leervermogen in het algemeen nemen af.