Aan schoolbesturen is gevraagd corona draaiboeken voor 1 oktober voor te leggen aan de MR. De VOO maakte een actuele handreiking corona voor medezeggenschap in het onderwijs.
Beste bezoeker, in verband met de zomervakantie is de VOO tot en met 21 augustus niet bereikbaar. We wensen u een prettige zomer(vakantie) toe.
Aan schoolbesturen is gevraagd corona draaiboeken voor 1 oktober voor te leggen aan de MR. De VOO maakte een actuele handreiking corona voor medezeggenschap in het onderwijs.
De VOO heeft een bestand met ambtelijk secretarissen die op diverse plaatsen in Nederland worden ingezet. Door de toenemende vraag zijn wij op zoek naar ambtelijk secretarissen die via de VOO aan de slag willen bij een GMR.
De ouderbijdrage wordt voor veel meer gebruikt dan alleen een schoolreisje. Het is onvermijdelijk dat we het gesprek gaan voeren over de vraag wat we vinden dat er voor elke leerling aan budget beschikbaar zou moeten zijn.
De VOO stelt voor om het opnemen van armoedebeleid in het schoolplan wettelijk te verplichten. De reacties vanuit de wetenschap en het werkveld hierop zijn vrij positief.
Hoe gaat het nu met de vrijwillige ouderbijdrage en wat is de rol van de MR hierin? Tijdens een webinar delen we ervaringen en inzichten.
Gratis webinar voor mensen met interesse in de MR: ouders, personeelsleden en leerlingen. Laat u in één uur informeren over de MR en meld u aan.
Speciaal voor het primair onderwijs heeft de VOO een online ouderavond ontwikkeld over digitale opvoeding.
Ondanks dat 95% van de scholen de MR betrekt bij besteding van NPO-gelden, is er op lang niet alle scholen al ingestemd door de MR met de plannen. Dit is wel verplicht.
De Landelijke Commissie Geschillen WMS doet onafhankelijk uitspraak als een medezeggenschapsorgaan en het bevoegd gezag van een school het ergens met elkaar over oneens zijn. Het is van belang dat een geschil tijdig wordt ingediend, want anders kan het zijn dat uw geschil niet wordt behandeld.
Sinds het begin van dit schooljaar geldt de aangescherpte burgerschapsopdracht. De nieuwe wetgeving biedt scholen meer houvast en richting. Dat geldt ook voor de inspectie, die eerder al signaleerde dat scholen te weinig deden, mede omdat er veel onduidelijkheid was.
De Vereniging Openbaar Onderwijs en VOSABB hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad van Maastricht en Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg. Aanleiding is het raadsvoorstel dat op 22 februari in de gemeenteraad van Maastricht wordt behandeld en waarin het college van B&W voorstelt in te stemmen met het voorgenomen besluit van LVO, de grote scholenkoepel voor voortgezet onderwijs in Limburg, om alle scholen de denominatie ‘algemeen bijzonder’ te geven. De facto wordt daarmee het openbaar onderwijs afgeschaft.
Van 21 tot en met 25 maart 2022 is de Week van Openbare Scholen! In deze week laten leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders zien dat het openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.
Sinds corona onder meer het onderwijs in zijn greep houdt, is er meermaals voorgevallen dat de landelijke overheid heeft gesteld dat er voor een bepaalde periode geen fysiek onderwijs meer mocht worden gegeven. Om hier een volgende keer goed op voorbereid te zijn, is het van belang dat scholen beleid maken en protocollen opstellen.
Waar het over onderwijs gaat, ademt het regeerakkoord kansengelijkheid. Goed onderwijs voor álle kinderen. En hoe opmerkelijk het ook mag zijn, daar is in Nederland vandaag de dag helaas nog veel aan te doen. Dus het enthousiasme over de vele plannen zal snel wegebben, het zal gaan om de uitvoering. Er is werk aan de winkel en de VOO denkt en doet -als vanouds- graag mee.
Begin december presenteerde de Onderwijsraad een rapport waarin de raad zijn zorgen uitspreekt over de toename van marktwerking in het onderwijs. Dit gaat dan om de mate waarin huiswerkinstituten en bijles de school zijn ‘binnengedrongen’. De VOO sluit zich aan bij de Onderwijsraad over deze zorgen.
Uitgeverijen van lesmethodes vermijden mogelijk gevoelige onderwerpen. Denk aan illustraties waar wereldse onderwerpen als kermis, tatoeages, make-up, korte rokjes en zelfs dinosaurussen niet in mogen worden gebruikt.
Het bevreemdt de VOO dat de Onderwijsraad zichzelf typeert als de hoeder van het grondwetsartikel, maar tegelijkertijd miskent dat ook een grondwet in de tijd hoort mee te bewegen met grote maatschappelijke veranderingen. Ook dat is immers een kenmerk van een democratische rechtsstaat.
We zagen ook nog dit jaar dat er allerlei creatieve manieren waren gezocht én gevonden om ouders toch de vrijwillige ouderbijdrage te laten betalen.
Helaas is het niet voor elk kind vanzelfsprekend dat het onderwijs krijgt aangeboden. Het aantal kinderen dat zonder onderwijs thuiszit groeit.
Afgelopen week werd uit de eerste voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs nog maar eens duidelijk dat de coronacrisis er flink heeft ingehakt. Niet alleen staat het welbevinden van jongeren onder druk, ook is er sprake van significante leerachterstanden.
Recent ontstond breed gedeelde ophef over een door een scherpe NRC-journalist blootgelegde praktijk bij uitgevers van lesmethoden. Omdat deze uitgeverijen zoveel mogelijk klanten willen voor hun boeken, loont het de moeite om de voor sommigen aanstootgevende voorbeelden of illustraties niet op te nemen.
Op 5 oktober jongstleden is Bareld de Vries op 87 jarige leeftijd overleden. Bareld was een groot voorstander van openbaar onderwijs.
Artikel 23 zorgt ervoor dat in het onderwijs kinderen zich gescheiden ontwikkelen, afhankelijk van de religieuze en levensbeschouwelijke voorkeuren van hun ouders. De VOO zet zich ervoor in dat kinderen met welke achtergrond dan ook, met elkaar in één klas komen. Om zich met elkaar te ontwikkelen en met begrip en respect voor elkaar samenleven.
VOO over advies Onderwijsraad: “blij met aandacht voor democratische rechtstaat en rechten van leerlingen, maar het is tijd voor bredere discussie over artikel 23”.
Als 70 kinderen worden gepest, moet je daar dan iets aan doen? Het antwoord is natuurlijk ja, maar in de praktijk gebeurt dat toch vaak niet.
Gemiddeld zitten er in elke klas zo’n 2 à 3 kinderen die in armoede opgroeien. De VOO wil graag dat elke school, gezamenlijk met iedereen die er bij betrokken is, een armoedebeleid formuleert. En dat het armoedebeleid een verplicht onderdeel van het schoolplan wordt.
Het is aan te raden om als MR jaarlijks een activiteitenplan te maken. In dit plan neemt de MR de onderwerpen op die het komende jaar in de MR spelen. Deels zijn dat vaste onderwerpen, zoals de begroting of het formatieplan. Maar er zijn vaak ook actuele onderwerpen waar de MR goed op kan letten.
De menukaart NPO geeft verstandige suggesties voor het stimuleren van ouders om hun kinderen te helpen bij bijvoorbeeld lezen of huiswerk.
De wet vrijwillige ouderbijdrage gaat op 1 augustus in en het is nog lang niet voor alle scholen duidelijk is wat dit nou betekent.
Samen met openbare besturenorganisatie VOS/ABB reageerde de VOO op de voorgestelde wijziging van artikel 23 van de Grondwet.
Als je als MR te maken krijgt met een fusie moet je daar niet over nadenken. Dan móét je externe deskundigheid inschakelen.
De Eerste Kamer heeft ingestemd met de nieuwe burgerschapswet. VOO en VOS/ABB zijn blij dat deze wet is aangenomen. Lees er meer over.
De burgerschapswet maakt duidelijk welke rol scholen spelen. Leerlingen actief kennis van onze basiswaarden bijbrengen.
De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs. Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR's goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.
Op 1 augustus wordt de wet van Peter Kwint en Lisa Westerveld van kracht. Deze wet bepaald dat kinderen niet mogen worden uitgesloten van activiteiten, ook niet als ouders/verzorgers de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen.
Wet Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs is tot stand gekomen zonder betrokkenheid van ouderorganisaties, vakbonden en leerlingenorganisaties.
Deze week kregen we een aantal vragen over de besteding van de NPO-middelen. Dit plan moet worden voorgelegd aan de MR van elke school.
Acht ouderorganisaties sturen een brief aan informateur Mariëtte Hamer met noodzakelijke verbetervoorstellen voor het onderwijs. In de brief pleiten de organisaties onder meer voor een maximale klassengrootte, leerrecht voor kinderen en het structureel maken van een deel van de 8,5 miljard uit het Nationaal Programma Onderwijs.
Op dinsdag 22 juni organiseert de VOO voor MR-leden een gratis webinar over de vrijwillige ouderbijdrage in het onderwijs. Tijd: 19.30 tot 20.30 uur.
Op 23 juni van 13.00 tot 17.00 uur vindt de online talkshow ‘Burgerschap in beweging’ plaats vanuit Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Tijdens deze talkshow wordt gesproken over hoe scholen zelf passend burgerschapsonderwijs kunnen organiseren.
De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) is van mening dat het aan de besturen in het voortgezet onderwijs zelf is om te bepalen of het verantwoord is om vanaf 31 mei de scholen voor voortgezet onderwijs weer volledig te openen.
Op maandagavond 17 mei presenteerde de GMR van Fluvium, via een livestream, een talkshow over de rol van de medezeggenschap bij de onderwerpen leerlingenraad, onderwijskwaliteit, kleine scholen en gepersonaliseerd leren.
Steeds vaker zijn er ambtelijk secretarissen die het 'regelwerk' van de GMR uit handen nemen. En dat is goed nieuws, vindt ook Janny Arends, senior beleidsadviseur bij de VOO.
Sinds februari is de zogeheten Benckmark voor basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar. De Benchmark is een instrument dat GMR's inzicht biedt in de inzet van middelen bij het bevoegd gezag.
De helft van de MR-leden in het voortgezet onderwijs is zonder verkiezingen lid geworden van de MR. Dat blijkt uit onderzoek van het LAKS en de VOO.
De VOO heeft met belangstelling en een zekere ontreddering kennisgenomen van de ‘Staat van het Onderwijs’ die de Inspectie van het Onderwijs vandaag presenteert.
Er vindt een wetswijziging plaats van de ouderbijdrage zodat kinderen niet worden uitgesloten van door de school georganiseerde activiteiten.
Handreiking voor de MR over het Nationaal Programma Onderwijs die de VOO heeft gemaakt om medezeggenschapsraden te ondersteunen.
De Week van Openbare Scholen wordt georganiseerd door de Vereniging Openbaar Onderwijs en VOS/ABB. Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting staan centraal deze week.
De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft de afgelopen weken de verkiezingsprogramma’s, websites en ingevulde kieswijzers van politieke partijen onderzocht op de wijze hoe zij het onderwijs willen verbeteren.
De ouderraad (OR) heeft niet het wettelijke recht om met de directie mee te praten over beleidszaken aangaande de school. Dat blijkt uit een uitspraak van een landelijke klachtencommissie onderwijs. Een OR had een klacht ingediend omdat ouderbeleid op school wijzigde zonder hier de OR bij te betrekken.
De Vereniging Openbaar Onderwijs is verheugd over de kern van het Nationaal Onderwijsplan dat de ministers Engelshoven en Slob op 17 februari presenteerden.
Ouderorganisaties hebben een gezamenlijke brief geschreven waarin zij de signalen van ouders beschrijven met het dringende verzoek deze punten mee te nemen in het overleg over Onderwijs & Corona.
Van 22 t/m 26 maart vindt de ‘Week van Openbare Scholen – waar verhalen samenkomen’ plaats. Openbare scholen laten tijdens deze week zien hoe zij invulling geven aan de kernwaarden; gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.
In verband met de kerstvakantie is de VOO van 21 december tot 4 januari niet bereikbaar. De helpdesk is ook gesloten tijdens deze twee weken.
De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft een nieuwe handreiking voor de medezeggenschapsraad (MR). In de handreiking wordt ingegaan op wat de MR kan betekenen in het kader van armoede onder kinderen op school.
Onze senior beleidsadviseur Janny Arends sprak met de Nationale Ombudsman over medezeggenschap op school.
Tijdens het WMS congres On Tour sprak de VOO met Farbod Moghaddan over medezeggenschap in tijden van corona en Sinterklaas.
Voor alle kinderen is het van belang dat zij aan het eind van de basisschool een passends schooladvies krijgen voor het voortgezet onderwijs. De VOO zet zich in om de kansengelijkheid voor alle kinderen te bevorderen.
Het Ministerie van Onderwijs heeft lang gecommuniceerd dat per 1 januari 2021 een belangrijke wijziging op de Wet Medezeggenschap op Scholen zou ingaan, namelijk het instemmingsrecht van de MR op de hoofdlijnen van de begroting.
Sommige scholen doen alleen nog maar aan roetveegpiet en op andere vindt men dat de traditie onaangetast moet blijven. Maar op vrijwel elke school zal de discussie zich aandienen en dan is de vraag: bieden de nieuwe kernwaarden houvast?
Meer dan 50% van de schoolbesturen heeft een bovenmatig vermogen. Dat schrijven ministers Slob en Van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer.
De VOO heeft aandacht gevraagd voor het faciliteren van actieve ontmoeting in de wetsaanpassingen rondom burgerschap. Minister Slob (CU) steunt die aandacht, maar een passage hierover opnemen in de wet ziet de minister niet zitten.
Het kabinet heeft het dringende advies gegeven om op scholen een mondkapje te dragen, zoals op de gang en tijdens pauzes. Maar wat als een school dit verplicht wil stellen? Lees er hier meer over.
Vóór 1 januari moeten de meeste schoolbesturen een nieuwe begroting hebben opgesteld voor het komende kalenderjaar.
De getallen zijn niet eensluidend, maar er lijkt consensus dat minstens 200.000 en misschien wel meer dan 300.000 kinderen elke dag zonder ontbijt naar school komen. Sommige scholen rapporteren dat 60 tot 70% van de kinderen geen ontbijt krijgt. De effecten laten zich raden. Concentratie, geheugen en leervermogen in het algemeen nemen af.
De VOO stelt samen met VOS/ABB kritische vragen over de Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen. Deze wet biedt meer ruimte voor aparte scholen.
Scholen zijn bezig met het wijzigen van de schooltijden. Ga naar onze kennisbank en bekijk de vernieuwde handreiking over het wijzigen van schooltijden.
Hi wereldverbeteraar,’ begint Amghar in Van radicaal naar amicaal. In november verscheen zijn boek voor docenten en jongerenwerkers over het bespreekbaar maken van radicalisering. Ook was hij rond de jaarwisseling te zien in de NTR-serie Karim pakt zijn kans, over kansenongelijkheid in het onderwijs.
De vraag wat leerlingen moeten kennen en kunnen na een paar jaar op school is er een die in Den Haag tot verhitte debatten leidt. Maar over een ding is bijna iedereen het eens; behalve kennis over taal en rekenen is kennis over de wereld om je heen onmisbaar.
Verschillende ouderorganisaties hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar de Kamercommissie om een aantal zaken die zij belangrijk vinden onder de aandacht te brengen.
Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de waarden waar we in het openbaar onderwijs voor staan. De openbare school is een plek waar kinderen en jongeren samen leven en samen leren. Het is een mini-samenleving waarin ruimte is voor ieders verhaal.
Vrijheid, gelijkwaardigheid en ontmoeting. Dat zijn de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Samen met de slogan Openbare scholen - waar verhalen samenkomen versterken ze de identiteit van het openbaar onderwijs.
Vandaag is MR Academie beschikbaar gekomen: een online leer- en kennisdeelomgeving voor medezeggenschapsraden in het primair en het voortgezet onderwijs. MR Academie bestaat uit e-learning cursussen.
24 procent van de medezeggenschapsraden in het primair onderwijs geeft aan niet of niet correct te zijn betrokken bij de besluitvorming over de inrichting van het onderwijs vanaf 11 mei, het moment waarop de basisscholen weer open mochten.
Besturen denken op dit moment na over keuzes die gemaakt moeten worden bij het herstarten van het onderwijs. De medezeggenschapsraad heeft hier inspraak in. De VOO heeft een aantal adviezen voor uw MR op een rij gezet.
De Vereniging Openbaar Onderwijs heeft een brief gestuurd aan de Kamercommissie Onderwijs. Hierin vragen zij de minister duidelijk te maken dat de Wet Medezeggenschap op Scholen onverkort van toepassing is.
Vanaf maandag 20 april biedt de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) online cursussen aan. Medezeggenschapsraden en overblijf-medewerkers kunnen zo toch gebruik maken van het geplande aanbod.
Ouderorganisaties hebben een brief gestuurd naar minister Slob. In deze brief brengen zij punten onder de aandacht betreffende de aanpak in het onderwijsveld rondom de coronacrisis. Reden voor deze brief zijn zorgelijke signalen van ouders.
De Eerste Kamer nam deze week het wetsvoorstel over doorstroomrecht ‘Gelijke kans op doorstroom’ aan. Doorstroom wordt hiermee eenvoudiger en gelijke kansen voor leerlingen bevordert. Daarom steunt de VOO het voorstel ook van harte.
De VOO en VOS/ABB hebben samen een gratis online aanbod voor het onderwijs op afstand op het gebied van burgerschap en levensbeschouwing. Het aanbod is voor leerkrachten in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs vanaf deze week beschikbaar.
In zijn brief aan de Tweede Kamer meldt minister Slob dat de subsidie voor dit project per 31 maart a.s. stopt en dat er een aanbesteding voor een andere vorm van ondersteuning van de medezeggenschap in het primair en voorgezet onderwijs wordt uitgezet. Onduidelijk is wat er vanaf 1 april gebeurt.
ghg Voor maar liefst 199.000 leerlingen geldt: geen laatste schooldag. Geen gala. Geen gebuffel. Geen examens. Geen spannende afwachting. Geen overdreven opluchting. Geen feesten. Geen reizen. Helemaal niets.
In verband met de voorlopige sluiting van de scholen en het uitstellen van het kernwaardencongres naar 4 november, verschijnt deze editie nu op 9 juni.
De lancering van de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs, het nieuwe kernwaardenportaal op www.openbaaronderwijs.nu en het nieuwe logo dat bij de kernwaarden hoort, zal op 9 juni in gewijzigde vorm – online – plaatsvinden.
Het VOO Congres School & Armoede gaat niet door in verband met de verspreiding van het coronavirus. De beslissing hierover is vandaag genomen. Of het congres op een ander moment plaatsvindt, wordt later bekend.
In verband met de verspreiding van het nieuwe coronavirus is besloten dat het kernwaardencongres Wat is jouw verhaal?! van VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) niet doorgaat op woensdag 18 maart. Wij verplaatsen het congres naar woensdag 4 november 2020.
De Tweede Kamer bespreekt deze week het wetsvoorstel ‘Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo’. Hiermee wil minister Slob regelen dat elke leerling een eerlijke en gelijke kans op doorstroom krijgt (van vmbo-gl/tl-4 naar havo 4 of van havo-5 naar vwo-5).
Waar leraren staken, kan Jelmer Evers niet ontbreken. Vorige week sprak hij over ‘Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld. De rol van het onderwijs en de leraar’, op de NIVOZ onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. Evers is geschiedenisdocent, denkt, schrijft en spreekt in binnen- en buitenland over onderwijs en is sinds kort vicevoorzitter van de Algemene Onderwijsbond.
Waarom roept het voorstel van onderwijspartners om het definitieve schooladvies uit te stellen weerstand op, terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat onze vroege voorsortering leidt tot meer kansenongelijkheid?
“Het wetsvoorstel dat het onderwijs in burgerschap moet inrichten gaat onnodig ver en tast de autonomie van scholen aan”, zo stelt Trouw in het hoofdredactioneel commentaar van 15 januari jl. Maar onze grondwettelijk verankerde vrijheid moet juist in het onderwijs bejubeld én geduid worden om deze te kunnen doorgronden en beschermen.
De ouderverenigingen Ouders van Waarde en de Vereniging Openbaar Onderwijs zijn enthousiast over de plannen om het definitieve schooladvies uit te stellen tot het derde leerjaar in het voortgezet onderwijs.
Versterking medezeggenschap publiceert op infowms.nl good practices van (G)MR’en: succesvolle initiatieven die de medezeggenschap op hun school te versterken. De elfde good practice gaat over de medezeggenschap van leerlingen op het Oostvaarders College in Almere.
Op 28 maart organiseert de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) het landelijke congres School en Armoede. Voor de VOO is dit congres de start van onze campagne om dit onderwerp structureel op de agenda te krijgen bij beleidsmakers, leerkrachten, directeuren en besturen.
De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van Peter Kwint (SP) en Lisa Westerveld (GroenLinks) waardoor kinderen niet meer uitgesloten mogen worden van activiteiten als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen betalen.
In november van 2019 deed de Landelijke Commissie voor Geschillen Wet medezeggenschap op scholen (LCG WMS) een opvallende uitspraak. In de zaak, aangespannen door een medezeggenschapsraad (MR), stonden twee onderwerpen centraal: geen advies bij het uitbrengen van de begroting en het bepalen van een maximale vergoeding voor juridische ondersteuning.
Er is betere ondersteuning nodig voor ambtelijk secretarissen van medezeggenschapsraden in het onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van de VOO. Zo is er behoefte aan meer kennis over wetgeving en er is vraag naar een betere functieomschrijving.
Op 18 maart 2020 houden de VOO en VOS/ABB een landelijk congres over de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs. Op dit feestelijke congres, bij het Openluchtmuseum in Arnhem, worden de kernwaarden gelanceerd. Ook u kunt hierbij zijn. Deelname is gratis!
Op 27 november 2019 vond het jaarlijkse WMS Congres plaats. Op het congres is ruimte voor leden van medezeggenschapsraden en hun gesprekspartners om elkaar te ontmoeten, om workshops te volgen en om in gesprek te gaan met voor medezeggenschap belangrijke organisaties, zoals de VOO.
Een mengsel van melancholie en uitbundigheid. Dat horen we in de Klezmer-muziek die Micha de Winter voorafgaand aan zijn lezing speelt op klarinet. Het raakt volgens hem aan het thema van deze 2e NIVOZ Onderwijsavond in de reeks De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop. ‘Hoop in tijden dat we die - in een zekere periode van melancholie en ellende – ook misschien heel erg nodig hebben.’
Iedere leerling moet binnen het publieke stelsel passend onderwijs kunnen krijgen. Dit stelt de Onderwijsraad in reactie op een adviesvraag van minister Slob. Hij wilde weten of het mogelijk is leerlingen (tijdelijk) onderwijs te laten volgen op een particuliere school met bekostiging door het Rijk. Dit zou voor sommige leerlingen een oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat zij hier meer individuele aandacht krijgen.
In het najaar van 2017 werd het onderwijsveld opgeschrikt door het rapport ‘Licht op schaduwonderwijs’. Uit onderzoek van Oberon en SEO Economisch Onderzoek bleek dat veel leerlingen in het VO gebruik maken van extra, vaak betaalde ondersteuning en begeleiding buiten het reguliere onderwijsaanbod. Kinderen van hoger opgeleide ouders volgen vaker een betaalde variant, wat de bestaande kansenongelijkheid vergroot.
Waarom krijgen veel kinderen een label als ADHD opgeplakt, ondanks beperkte waarde van zo’n label? Om dat te achterhalen onderzocht psycholoog en onderwijsadviseur Bert Wienen hoe leraren denken over medische classificaties voor hun leerlingen.
Wat te doen als een leerkracht en leerling er samen niet uitkomen? Het expertisecentrum Innoord biedt ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en adviseert basisscholen. Twan (11) uit groep 7 deed mee aan de impulsklas. Hij kijkt samen met zijn moeder en leerkracht terug.
We gaan ergens zitten en ik vraag: ‘Wat is er gebeurd?’ Hij zegt iets onduidelijks, over tegen een muur aan te hebben geschopt. Ik vraag nog een keer wat er gebeurd is en hij vertelt nu over de juf en dat het niet eerlijk is.
In opdracht van Versterking medezeggenschap heeft de VOO een nieuwe serie brochures ‘Ik in de MR?!’ geschreven. De brochures zijn inmiddels toegankelijk voor alle ouders en medewerkers op scholen die overwegen zich kandidaat te stellen voor de medezeggenschapsraad.
Onderzoek van Onderwijs Consumenten Organisatie toont aan dat op een groot deel van de scholen en stichtingen in Amsterdam er constructief wordt overlegd tussen het bevoegd gezag en de medezeggenschap en ook dat de medezeggenschapsraad serieus wordt genomen.
Arie Slob, Minister van Onderwijs, is van plan meer mogelijkheden te bieden om ouders voor de klas te zetten om het lerarentekort op te vangen. De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) vindt dit een schijnoplossing voor het probleem en pleit er dan ook voor dit niet te doen.