Nieuws

Gesprek over brede brugklassen is essentieel, maar niet voldoende in strijd tegen kansenongelijkheid

Gepubliceerd op: dinsdag 8 januari 2019

Zoals recentelijk nogmaals benadrukt door de Onderwijsraad, is een toereikend aanbod van brede brugklassen essentieel om groeiende segregatie en kansenongelijkheid af te remmen. Voor veel leerlingen is bij de overgang van het PO naar het VO nog niet duidelijk welke schoolsoort het beste bij hen past. In een heterogene en/of verlengde brugklas kan deze keuze nog uitgesteld worden. Het is dan ook zorgelijk dat volgens cijfers van het CBS het aantal brede brugklassen de afgelopen jaren steeds verder is afgenomen. De vraag is hoe deze ontwikkeling verklaard kan worden; de zorgen over kansenongelijkheid lijken immers breed gedeeld. De VOO wil daarbij ook de rol en visie van ouders beter in beeld brengen.

DUO heeft op verzoek van OCW een overzicht gemaakt van het aanbod van verschillende soorten brugklassen in heel Nederland. 

Doel is het regionale gesprek te bevorderen, zodat op bovenschools niveau afspraken gemaakt kunnen worden over een toereikend aanbod van brede brugklassen, daar waar men dit op schoolniveau niet kan of wil realiseren. Minister Slob wil scholen namelijk vrij laten in de keuze voor heterogene of homogene brugklassen, maar pleit er wel voor dat er voor iedere leerling ‘op fietsafstand’ een brede brugklas beschikbaar is.

De VOO ziet graag verdergaande maatregelen om de vroege en rigide selectie in het Nederlandse onderwijs aan te pakken. Het door DUO gepubliceerde overzicht is echter een goed aanknopingspunt om het gesprek hierover te (blijven) voeren binnen scholen en schoolbesturen.

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).