Nieuws

Gesprek over brede brugklassen is essentieel, maar niet voldoende in strijd tegen kansenongelijkheid

Gepubliceerd op: dinsdag 8 januari 2019

Zoals recentelijk nogmaals benadrukt door de Onderwijsraad, is een toereikend aanbod van brede brugklassen essentieel om groeiende segregatie en kansenongelijkheid af te remmen. Voor veel leerlingen is bij de overgang van het PO naar het VO nog niet duidelijk welke schoolsoort het beste bij hen past. In een heterogene en/of verlengde brugklas kan deze keuze nog uitgesteld worden. Het is dan ook zorgelijk dat volgens cijfers van het CBS het aantal brede brugklassen de afgelopen jaren steeds verder is afgenomen. De vraag is hoe deze ontwikkeling verklaard kan worden; de zorgen over kansenongelijkheid lijken immers breed gedeeld. De VOO wil daarbij ook de rol en visie van ouders beter in beeld brengen.

DUO heeft op verzoek van OCW een overzicht gemaakt van het aanbod van verschillende soorten brugklassen in heel Nederland. 

Doel is het regionale gesprek te bevorderen, zodat op bovenschools niveau afspraken gemaakt kunnen worden over een toereikend aanbod van brede brugklassen, daar waar men dit op schoolniveau niet kan of wil realiseren. Minister Slob wil scholen namelijk vrij laten in de keuze voor heterogene of homogene brugklassen, maar pleit er wel voor dat er voor iedere leerling ‘op fietsafstand’ een brede brugklas beschikbaar is.

De VOO ziet graag verdergaande maatregelen om de vroege en rigide selectie in het Nederlandse onderwijs aan te pakken. Het door DUO gepubliceerde overzicht is echter een goed aanknopingspunt om het gesprek hierover te (blijven) voeren binnen scholen en schoolbesturen.

Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.



Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.