Nieuws

‘Werk maken van gelijke kansen’: lezen en doen!

Gepubliceerd op: dinsdag 28 januari 2020

Waarom roept het voorstel van onderwijspartners om het definitieve schooladvies uit te stellen weerstand op, terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat onze vroege voorsortering leidt tot meer kansenongelijkheid?

Over het uitstellen van het definitieve schooladvies en veel meer lees je in het boek ‘Werk maken van gelijke kansen’. Redacteuren van Didactief maken hierin door wetenschappers geselecteerde studies inzichtelijk en vullen deze aan met verhalen uit de praktijk. Onderzoek uit de onderwijskunde, onderwijspsychologie en sociologie weten zij in begrijpelijke taal te duiden en te vertalen naar de betekenis voor het onderwijs in de klas.

Wat kan een leraar doen om gelijke kansen te bevorderen?

Verschillende thema’s komen aan bod: van de sociaal-culturele achtergrond van leerlingen, tot verwachtingen, opvattingen en gedrag van leraren. Op basis van het onderzoek geeft het boek concrete tips over wat leraren bijvoorbeeld kunnen doen om hoge verwachtingen duidelijk maken en zich bewust te worden van vooroordelen of handige groepsindelingen te maken. Ook bevat elk hoofdstuk suggesties voor gerelateerde artikelen, boeken, websites, filmpjes, enzovoorts.

De selectie van het internationale onderwijsonderzoek werd gemaakt door lector Linda van den Bergh (Fontys Hogeschool) en hoogleraren Eddie Denessen (Radbound Universiteit/Universiteit van Leiden) en Monique Volman (Universiteit van Amsterdam).

‘Werk maken van gelijke kansen’ is gratis te downloaden of als hardcopy te bestellen.

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).