Ik loop over de gang tijdens een tussenuur en daar zit een jongen op een krukje. Ik kijk door het raam en maak oogcontact met de lerares waarbij hij is weggestuurd. ‘Loop maar even mee, dan kletsen we even’, zeg ik tegen de leerling.
We gaan ergens zitten en ik vraag: ‘Wat is er gebeurd?’ Hij
zegt iets onduidelijks, over tegen een muur aan te hebben geschopt. Ik vraag
nog een keer wat er gebeurd is en hij vertelt nu over de juf en dat het niet
eerlijk is. ‘Wat dacht je toen je tegen de muur schopte?’ ‘Eigenlijk niks.’
‘Hoe denk je er nu over?’ ‘Dat ik het nog steeds stom vind’, en dan komen de
waterlanders. Wat blijkt: dit is de eerste keer ooit dat hij uit de klas is
gestuurd en hij is heel erg geschrokken.
In het nagesprek vertelt hij dat het maar een klein schopje
was, zonder duidelijke reden, en dat hij de opdracht niet goed begreep. ‘Wat
moet er gebeuren om het op te lossen?’ De jongen heeft geen idee, en als ik
voorstel om sorry te zeggen tegen de juf, kijkt hij mij aan met grote ogen
alsof dat alles is. Dit doen we en de les erna gaat super.
Dit voorval is niet zo groot, maar ik deel het bijzonder
graag met jullie, omdat deze vier vragen de basis van herstelgericht werken
zijn. Ik ben echt fan van deze, in de basis, eenvoudige methode en had hier
graag eerder kennis mee willen maken in mijn onderwijscarrière. Dus hierbij.
Een ander voorbeeld. Een collega komt mij halen. Een
leerling wil hem geen hand geven met kennismaken. Ik vraag de jongen even op de
gang te komen. ‘Wat is er gebeurd?’ ‘Ik wil de leraar geen hand geven.’ ‘Wat
dacht je op dat moment?’ ‘Ik zag dat de leraar net een snotje uit zijn neus had
gehaald en wilde hem daarom geen hand geven.’ ‘Pfeuuuuu’, denk ik. ‘Geen gedoe
met religie of geaardheid!’ Ik leg hem direct uit wat voor signaal het geeft om
bij het kennismaken geen hand te geven. ‘Wat vind je er nu van?’ De leerling
geeft aan dat dit helemaal niet de bedoeling was. ‘Wat is nodig om dit te
herstellen?’ Snel de leraar halen, deze even zijn handen laten wassen,
uitleggen wat het misverstand was en snel alsnog een handje geven.
Dagelijks maak ik meerdere voorvallen tegen die zo kunnen worden hersteld. Dit zijn dan twee nog relatief kleine incidenten die snel in de kiem zijn gesmoord, maar het onderwijs zit vol met miscommunicatie en conflicten, die als ze niet worden opgelost, blijven broeien. Als het is opgelost kan school gewoon verder gaan met waarvoor het bedoeld is. Met plezier leren.
Bas Huijbers is vader van 3 kinderen en docent bij Vox-klassen, een initiatief van de openbare scholengroep Voortgezet Onderwijs van Amsterdam, waar leerlingen van vmbo t/m vwo aan uitdagende leerprojecten werken. Meer Bas? Bekijk ook zijn blog op bashuijbers. blogspot.nl
Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...
Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.