Nieuws

Onderzoek over omgaan met verschillen op de openbare school

Gepubliceerd op: dinsdag 20 februari 2018

De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) houdt een enquête onder ouders van kinderen binnen het openbaar onderwijs over het omgaan met verschillen op school. Dit gebeurt in samenwerking met KOOGO, de ouderkoepel van het gemeentelijk, stedelijk en provinciaal onderwijs in Vlaanderen.

De resultaten van de enquête zullen aan bod komen op de expertmeeting “De openbare school verbindt” op 20 april in Helmond (Nederland). Deze expertmeeting is een samenwerking tussen de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), VOS/ABB, OVSG, en KOOGO. Met deze enquête willen we de visie van ouders leren kennen op de rol van de school met betrekking tot levensbeschouwing, burgerschapsvorming en actieve pluriformiteit.

Hoe meer ouders deze enquête invullen, des te beter er een betrouwbaar beeld kan worden gegeven van de visie van ouders in het openbaar onderwijs. De enquête kan ingevuld worden t/m zondag 11 maart 2018.

De informatie uit de enquête kan de VOO gebruiken in de verdere advisering, ondersteuning en belangenbehartiging. Ook is de VOO benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en België (Vlaanderen).

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).