Nieuws

Nieuwe kernwaarden openbaar onderwijs

Gepubliceerd op: dinsdag 9 juni 2020

Drie woorden: Gelijkwaardigheid, Vrijheid, Ontmoeting

Drie woorden die de nieuwe kernwaarden vormen van het openbaar onderwijs. En daar hebben collega’s van de VOO en VOS/ABB samen met honderden leerkrachten, ouders, bestuurders en wetenschappers, ruim anderhalf jaar over gedaan.

Drie woorden slechts. Je zou makkelijk het idee kunnen krijgen dat het weinig voorstelt. Want wat zijn nou drie woorden? Maar dan doe je de nieuwe kernwaarden tekort.

Wat willen we zijn? Wat kenmerkt ons als openbaar onderwijs nu? Hoe merken kinderen, ouders, leerkrachten en de omgeving van de school dat het om een openbare school gaat? Dat zijn vragen waar elke leerkracht, directeur en bestuurder over zou moeten nadenken en de nieuwe kernwaarden geven houvast bij het beantwoorden van deze vragen.

Op een openbare school is iedereen welkom en worden verschillen, of die nu gaan over cultuur, talenten, overtuigingen, of interesses, positief gewaardeerd. Dat is wat anders dan dat die worden gedoogd. Een openbare school besteedt proactief aandacht aan die verschillen, zodat kinderen leren hoe iedereen anders is. En dat zij zelf kunnen zijn of worden wie zij willen zijn. De school is immers een van de belangrijkste
plekken waar kinderen hun persoonlijkheid ontwikkelen , als ook hun mens- en maatschappijbeeld. Voorwaar dus geen geringe opgaaf.

Hoe doe je dat dan op een openbare school? De conclusie zal altijd zijn dat er geen pasklare antwoorden zijn. Maar je moet het altijd blijven hebben over de vragen. En die kunnen velerlei zijn:

  • Nemen we een momentje stilte in acht voordat we gaan eten?
  • Is onze school een democratische minimaatschappij? En waar blijkt dat dan uit?
  • Nemen we onze leerlingen wel echt serieus?
  • Staan we toe dat ouders hun kinderen niet laten deelnemen aan bepaalde activiteiten, omdat ze daar vanuit hun geloof bezwaar tegen hebben?

Ik hoop dat de nieuwe kernwaarden, en vooral ook de bijhorende toelichting en tools, houvast kunnen geven, maar ook tot inspiratie kunnen dienen voor iedereen die er elke dag hard aan werkt om van de openbare school een prachtige plek te maken, waar iedereen niet alleen waarachtig welkom is, maar zich ook werkelijk welkom voelt.

Marco Frijlink,
Voorzitter Vereniging Openbaar Onderwijs

N.B.: Alle informatie over de nieuwe kernwaarden, maar ook lesmethoden en andere hulpmiddelen om er zelf mee aan de slag te gaan, vindt u op openbaaronderwijs.nu

Marco Frijlink
Voorzitter

Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.

Meer over Marco

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).