Nieuws

Week van Openbare Scholen 2023: 20 t/m 24 maart

Gepubliceerd op: dinsdag 31 januari 2023

De Week van openbare scholen vindt dit jaar plaats van 20 t/m 24 maart. Op maandagmiddag 20 maart 2023 trappen de Vereniging Openbaar Onderwijs en VOS/ABB de Week van Openbare Scholen af met het symposium ‘Het verhaal van de openbare school’. Het symposium vindt van 14.00 uur tot 17.00 uur plaats bij de innovatieve openbare middelbare school UniC in Utrecht.

Het thema dat die middag centraal staat, is de identiteit van het openbaar onderwijs en hoe de openbare school haar verhaal stevig(er) kan neerzetten vanuit haar democratische kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Ook de thema’s (wereld)burgerschap, levensbeschouwing en storytelling hebben een plek op het symposium.

Keynotespreker

Televisiemaker, onderwijsprofessional en ‘kansengelijkheidsstrijder’ Karim Amghar werkt aan een programma over onderwijs in Nederland. Hij neemt als keynotespreker de bezoekers mee in zijn verhaal over openbaar onderwijs en de plek die levensbeschouwing en burgerschap daarin kunnen hebben. Daarna is er een dialoogsessie met een expertpanel en zijn er workshops waarin deelnemers praktisch aan de slag gaan met de thema’s burgerschap, storytelling en kernwaarden uitdragen in de praktijk. Onder andere burgerschapsexpert Bram Eidhof en storytellingspecialist Pauline Seebregts vervullen een rol tijdens deze inspirerende middag.

Eddy Habben Jansen
Beleidsadviseur

Eddy is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met ouderbetrokkenheid en burgerschap.

Meer over Eddy

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het openbaar onderwijs heeft een actief-pluriforme opdracht. Dit betekent dat het onderwijs bijdraagt aan ‘de ontwikkeling van de leerling met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals die leven in de Nederlandse samenleving’. Daarom kunnen kinderen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs krijgen. Niet alle openbare scholen weten wat ze 'moeten', maar vooral ook niet wat er tegenwoordig mogelijk is bij het invulling geven aan deze wettelijke verplichting. Modern vormingsonderwijs is een kans om leerlingen op openbare scholen wat extra's te bieden op de thema's socialisatie en persoonsvorming.  



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.