Nieuws

VOO betreurt einde Project Versterking Medezeggenschap

Gepubliceerd op: vrijdag 27 maart 2020

Aan een uniek samenwerkingsproject in het onderwijs komt binnenkort helaas een einde. Het gaat om het project ‘Versterking medezeggenschap’, opgezet om de medezeggenschap in het onderwijs te ondersteunen en te versterken.

In het project -dat werd gefinancierd door het Ministerie van OCW- werd samengewerkt door alle partijen die betrokken zijn bij medezeggenschap; de onderwijsraden, de vakbonden, het LAKS en de ouderorganisaties waaronder de VOO.

In zijn brief aan de Tweede Kamer meldt minister Slob dat de subsidie voor dit project per 31 maart a.s. stopt en dat er een aanbesteding voor een andere vorm van ondersteuning van de medezeggenschap in het primair en voorgezet onderwijs wordt uitgezet. Onduidelijk is wat er vanaf 1 april gebeurt.

De VOO maakt zich zorgen over de continuïteit van de medezeggenschapsondersteuning. VOO voorzitter Marco Frijlink: ‘Het unieke van het project Versterking medezeggenschap is niet alleen de gebundelde kennis over medezeggenschap, maar veel meer nog dat de deelnemende partijen er ondanks verschillende -en soms tegenstrijdige- belangen steeds weer in slaagden om met een gezamenlijk standpunt of product naar buiten te treden. Daar wordt nu bewust een eind aan gemaakt.’

Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.



Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.