Gepubliceerd op: maandag 28 oktober 2019
Onlangs verscheen een kleinschalig onderzoek van Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) naar de invloed van Amsterdamse ouders op school via de medezeggenschapsraad.
Het doel van het onderzoek was tweeledig; in de eerste
plaats werd antwoord gezocht op de vraag hoe de raden functioneren en of ouders
via de raden invloed op school kunnen uitoefenen. In de tweede plaats moest het
onderzoek inzicht geven in de motivaties, wensen en behoeftes aan ondersteuning
van ouders die actief zijn in de medezeggenschap.
Het onderzoek toont aan dat op een groot deel van de scholen
en stichtingen in Amsterdam er constructief wordt overlegd tussen het bevoegd
gezag en de medezeggenschap en ook dat de medezeggenschapsraad serieus wordt
genomen. Tegelijkertijd geven de ouders aan dat ‘echte’ invloed beperkt is. Dit
komt o.a. doordat er op de agenda van de MR veel onderwerpen staan die vooral
van belang zijn voor het personeel en minder voor ouders. En ook is de
informatievoorziening door het bevoegd gezag vaak zo laat dat ouders het gevoel
krijgen dat ze alleen nog bij het kruisje kunnen tekenen.
Wat ook een rol speelt is de professionaliteit van alle
betrokkenen. Sommige bestuurders zijn uitermate deskundig, kunnen professioneel
met kritische vragen omgaan en zij nemen de medezeggenschap serieus. Helaas
zijn er ook bestuurders die moeilijk kunnen omgaan met kritiek en een aantal
lijkt überhaupt weinig op te hebben met medezeggenschap.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ouders meer
inbreng kunnen hebben en meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die de
medezeggenschap biedt. Op deze manier kunnen zij hun eigen invloed
vergroten. Ze kunnen bijvoorbeeld meer informatie of tijd vragen, zelf zaken
agenderen, voorstellen doen, ongevraagde adviezen uitbrengen of experts
inschakelen. Ook maken ouders weinig gebruik van de hulpbronnen die zij kunnen
aanboren.
De onderzoeker concludeert ten slotte dat er ruimte is voor verbetering van de medezeggenschap op school. Bestuurders spelen hierin een cruciale rol met de houding die zij innemen richting de medezeggenschap, hun bestuurlijke bekwaamheid en in de informatievoorziening. Maar ook ouders worden zelf opgeroepen om hun inbreng te versterken.
Tekst Janny Arends