Nieuws

Wat willen wij leren? Oefening in burgerschap

Gepubliceerd op: donderdag 8 augustus 2019

Burgerschapsvorming is een hot item en in zijn dagelijks werk bij SLO is Jeroen Bron hier ook volop mee bezig. Belangrijke vraag daarbij is hoe je de school als oefenplaats voor burgerschap kunt gebruiken. Bron promoveerde eind 2018 op zijn onderzoek naar een methode om leerlingen een stem te geven in het leerplan.  

Bron heeft zich bij SLO ontwikkeld tot specialist van onderwerpen die niet in een schoolvak zitten maar wel maatschappelijk relevant worden geacht, zoals duurzaamheid, mensenrechten, gezond gedrag, en uiteraard burgerschap. Bron: ‘Bij dit soort onderwerpen is het aan de school om er iets mee te doen, maar dan blijkt het heel moeilijk om dat echt gestalte te geven. De vraag aan ons is om concreet te maken wat je bij leerlingen wilt bewerkstelligen en hoe je leraren kunt stimuleren om dat op te pakken.’   

Leerlingparticipatie is een belangrijk aspect van de school als oefenplaats voor burgerschap. ‘Men denkt dan al snel aan leerlingenraden, maar daarbij gaat het om een hele beperkte selectie van leerlingen die een participatiemogelijkheid krijgt. Maar hoe creëer je nu die oefenplaats voor álle leerlingen? Waarin de leerling daadwerkelijk inbreng heeft, de informatie begrijpt die ter tafel komt en zichzelf durft te uiten. Dan moet je het laagdrempelig organiseren, zodat je niemand uitsluit.’ Vanuit zijn achtergrond als leerplanontwikkelaar kwam Bron zo al snel uit op het klasniveau en het toepassen van participatie op het leerplan. 

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).