378.00 schoolkinderen in Nederland groeien op in armoede
Op 28 maart organiseert de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) het landelijke congres School en Armoede. Voor de VOO is dit congres, dat plaatsvindt in evenementenlocatie de KAS in Woerden, de start van onze campagne om dit onderwerp structureel op de agenda te krijgen bij beleidsmakers, leerkrachten, directeuren en besturen.
Tijdens het congres wordt inzicht gegeven in
het leven van kinderen die opgroeien in armoede en wat het voor hen betekent
als ouders geen geld hebben voor bijvoorbeeld schoolreizen, traktaties of
ontbijt. Er wordt ter discussie gesteld wat scholen kunnen doen om deze
kinderen te onderteunen en optimale ontwikkelingskansen te bieden. Jongeren en
ouders die zelf te maken hebben gehad met armoede zullen ook aanwezig zijn om
hun verhaal te delen. Tot slot is de vraag aan besturen en beleidsmakers: hoe
moet je hier bestuurlijk mee omgaan?
Marco Frijlink, voorzitter van de VOO: “Natuurlijk kunnen scholen het armoedeprobleem niet oplossen, maar ze worden er wel allemaal mee geconfronteerd. Wij willen graag dat iedereen in het onderwijs zich bewust is van de problematiek, nagaat in hoeverre dit op hun school speelt en bespreekt hoe ze ermee om willen en kunnen gaan. Dat is het minste wat we van de sector kunnen verlangen. Tijdens School en Armoede zetten we daarmee een eerste stap.”
Gebrek aan geld bepaalt het gedrag van
kinderen
Het congres wordt geopend door Eldar Shafir, professor behavioral economics aan
Princeton University. Shafir is coauteur van het boek ‘Schaarste: hoe gebrek
aan tijd en geld ons gedrag bepalen’. Hij schreef dit boek samen met
Harvard-econoom Sendhil Mullainathan. Aan de hand van eigen onderzoek en
spraakmakende voorbeelden toont de auteur aan dat de gevolgen van schaarste,
waaronder armoede, veel verder gaan dan tot nu toe bekend was en betrekt dit
vervolgens op schoolgaande kinderen.
Nooit meer vergeten rekening te houden met
armoede Op scholen zou er altijd rekening gehouden moeten worden met kinderen die
opgroeien in armoede, omdat dit een negatief effect heeft op hun leerprestatie.
“Het is belangrijk dat scholen zich
hiervan bewust zijn en binnen het team bespreken hoe zij kinderen die hieronder
lijden, kunnen begeleiden. Kinderen kunnen zich anders onbegrepen en
minderwaardig voelen.” Aldus Sandró Cooman, ervaringsprofessional
casuïstiek en participatie in het ervaringskennis team (EKT) én spreker op het
congres.
Een onmisbare dag voor de toekomst van school
Met dit in gedachten is er een gevarieerd en leerzaam programma samengesteld met
lezingen, workshops, live interviews, ontmoeting, discussie en zelf beleven en
ervaren. Sprekers zijn, naast Eldar Shafir en Sandró Cooman, onder andere;
Annabel Oosteweeghel, zij fotografeerde een project over armoede in
Nederland
Anja Vink, onderwijsjournalist
Bas van Loo, voorzitter college en bestuur van Adenium
Maura Lenting van Sam&, een samenwerkingsverband tussen Leergeld Nederland,
Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds
Kinderhulp
Jeroen Peters, consultant Jeugd & Onderwijs bij
het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06
Sandra Beuving van SAAM, zij brachten in 2019 naar
buiten dat er geen ouderbijdrage meer wordt gevraagd aan ouders
LAKS, zij hebben het kansengelijkheidspel ontwikkeld
Wiebe de Jong, docent WO, radiomaker en journalist
Julie Lubberdink, trainer bij de VOO
René Oskam en Karlijn van Doorninck, twee leerkrachten
die op school te maken hebben met leerlingen die thuis geen vollle boekenkast
hebben om uit te lezen en hier een oplossing voor hebben
Roger van Loon, adviseur scoiaal domein in de gemeente
Utrecht.
Kortom; alle elementen zijn aanwezig om deze dag met elkaar
onvergetelijk te maken, maar vooral: om met elkaar in gesprek te gaan over de
rol van de school ten aanzien van kinderen in armoede en waar we aan moeten
werken voor de toekomst.
Het openbaar onderwijs heeft een actief-pluriforme opdracht. Dit betekent dat het onderwijs bijdraagt aan ‘de ontwikkeling van de leerling met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals die leven in de Nederlandse samenleving’. Daarom kunnen kinderen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs krijgen. Niet alle openbare scholen weten wat ze 'moeten', maar vooral ook niet wat er tegenwoordig mogelijk is bij het invulling geven aan deze wettelijke verplichting. Modern vormingsonderwijs is een kans om leerlingen op openbare scholen wat extra's te bieden op de thema's socialisatie en persoonsvorming.
In de Week van Openbare Scholen staan gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting centraal. Deze kernwaarden zijn de basis van het actief pluriforme karakter van de openbare scholen. Het motto van de Week van Openbare Scholen is ‘waar verhalen samenkomen’. Scholen ontvangen daarom deze week een speciale kalender.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.