Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten.
Op 28 maart organiseert de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) het landelijke congres School en Armoede. Voor de VOO is dit congres, dat plaatsvindt in evenementenlocatie de KAS in Woerden, de start van onze campagne om dit onderwerp structureel op de agenda te krijgen bij beleidsmakers, leerkrachten, directeuren en besturen.
Tijdens het congres wordt inzicht gegeven in het leven van kinderen die opgroeien in armoede en wat het voor hen betekent als ouders geen geld hebben voor bijvoorbeeld schoolreizen, traktaties of ontbijt. Er wordt ter discussie gesteld wat scholen kunnen doen om deze kinderen te onderteunen en optimale ontwikkelingskansen te bieden. Jongeren en ouders die zelf te maken hebben gehad met armoede zullen ook aanwezig zijn om hun verhaal te delen. Tot slot is de vraag aan besturen en beleidsmakers: hoe moet je hier bestuurlijk mee omgaan?
Marco Frijlink, voorzitter van de VOO: “Natuurlijk kunnen scholen het armoedeprobleem niet oplossen, maar ze worden er wel allemaal mee geconfronteerd. Wij willen graag dat iedereen in het onderwijs zich bewust is van de problematiek, nagaat in hoeverre dit op hun school speelt en bespreekt hoe ze ermee om willen en kunnen gaan. Dat is het minste wat we van de sector kunnen verlangen. Tijdens School en Armoede zetten we daarmee een eerste stap.”
Gebrek aan geld bepaalt het gedrag van
kinderen
Het congres wordt geopend door Eldar Shafir, professor behavioral economics aan
Princeton University. Shafir is coauteur van het boek ‘Schaarste: hoe gebrek
aan tijd en geld ons gedrag bepalen’. Hij schreef dit boek samen met
Harvard-econoom Sendhil Mullainathan. Aan de hand van eigen onderzoek en
spraakmakende voorbeelden toont de auteur aan dat de gevolgen van schaarste,
waaronder armoede, veel verder gaan dan tot nu toe bekend was en betrekt dit
vervolgens op schoolgaande kinderen.
Nooit meer vergeten rekening te houden met
armoede
Op scholen zou er altijd rekening gehouden moeten worden met kinderen die
opgroeien in armoede, omdat dit een negatief effect heeft op hun leerprestatie.
“Het is belangrijk dat scholen zich
hiervan bewust zijn en binnen het team bespreken hoe zij kinderen die hieronder
lijden, kunnen begeleiden. Kinderen kunnen zich anders onbegrepen en
minderwaardig voelen.” Aldus Sandró Cooman, ervaringsprofessional
casuïstiek en participatie in het ervaringskennis team (EKT) én spreker op het
congres.
Een onmisbare dag voor de toekomst van school
Met dit in gedachten is er een gevarieerd en leerzaam programma samengesteld met
lezingen, workshops, live interviews, ontmoeting, discussie en zelf beleven en
ervaren. Sprekers zijn, naast Eldar Shafir en Sandró Cooman, onder andere;
Kortom; alle elementen zijn aanwezig om deze dag met elkaar onvergetelijk te maken, maar vooral: om met elkaar in gesprek te gaan over de rol van de school ten aanzien van kinderen in armoede en waar we aan moeten werken voor de toekomst.
Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten.
In de Week van Openbare Scholen staan gelijkwaardig, vrijheid en ontmoeting en de slogan 'Openbare scholen – waar verhalen samenkomen' centraal. Deze kernwaarden en slogan zijn de basis van het actief pluriforme karakter van de openbare scholen.