Tweede Kamerlid Peter Kwint schreef een column voor Onze School.
De vraag wat leerlingen moeten kennen en kunnen na een paar jaar op school is er een die in Den Haag tot verhitte debatten leidt. Maar over een ding is bijna iedereen het eens; behalve kennis over taal en rekenen is kennis over de wereld om je heen onmisbaar. Toch scoren we internationaal niet best wanneer het gaat om wat leerlingen weten over die wereld om hen heen. Specifiek op burgerschap schieten we er negatief onderuit.
‘Niet leren wat kinderen moeten vinden, maar wel hoe ze kunnen reageren’
Voor mij als SP’er houdt burgerschap natuurlijk in dat je weet hoe onze instituties werken, wat de rechten van mensen zijn en hoe je daar invloed op kunt uitoefenen. Maar echt burgerschap is meer dan dat. Dat is ook leren omgaan met verschillen, leren dat je andere meningen kunt en mag hebben, maar dat dat niet betekent dat je elkaar naar het leven staat. Niet leren wat kinderen moeten vinden, maar wel hoe ze kunnen reageren als ze zich gekwetst voelen, of als ze vinden dat er onzin wordt verkondigd. Of gewoon wanneer ze een hele duidelijke mening hebben over iets in de samenleving, hoe ze daar dan het gesprek over aan kunnen gaan.
Daarom is voor ons het openbaar onderwijs zo belangrijk. Omdat meer dan op andere plekken daar iedereen elkaar ontmoet. En het faciliteren van het gesprek over botsende waarden, schurende grondrechten en clashende meningen in het DNA van het openbaar onderwijs zit. Sterker nog, mijn stellige overtuiging is dat een van de redenen waarom Nederland zo slecht scoort qua niveau van burgerschapskennis, precies is dat kinderen al op jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden in het klaslokaal. Nog altijd is de segregatie in het onderwijs een stuk sterker dan je op basis van de toch al forse woonsegregatie zou verwachten.
Laten we – als openbaar onderwijs en enthousiaste pleitbezorgers daarvan – met de borst vooruit durven te knokken voor de plek van het openbaar onderwijs. Omdat het bijzondere in het onderwijsbestel wat wij hebben, juist ligt in wat docenten die werken in het openbaar onderwijs de normaalste zaak van de wereld vinden. Dat de zoon van de slager en de dochter van de bankier, de moslim, de hindoe, de christen en de atheïst, gewoon bij elkaar in het lokaal zitten. En zo alleen al door de dagelijkse realiteit in hun klas meer leren over burgerschap dan je in een vuistdik lesboek kunt zetten.
Deze column komt uit het magazine Onze School Tekst: Peter Kwint
Peter Kwint (1984) is sinds 2017 Tweede Kamerlid en woordvoerder onderwijs voor de SP. Eerder was hij gemeenteraadslid in Amsterdam en medewerker van de Tweede Kamerfractie.
Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...
Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.