Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten.
Vele leerlingen en de Vereniging Openbaar Onderwijs met hen keken ernaar uit: met ingang van het schooljaar 2019-2020 had een wettelijk doorstroomrecht vmbo-havo van kracht moeten zijn. De nieuwe wet moet een soepelere doorstroom regelen, waarbij alle leerlingen met een diploma vmbo-gl of vmbo-tl (de mavo) recht krijgen om door te stromen naar de havo, mits zij in ten minste één extra algemeen vormend vak eindexamen hebben gedaan.
Op dit moment mogen scholen eigen voorwaarden stellen aan leerlingen die na het vmbo in willen stromen in het vierde jaar havo. Zo stellen zij bijvoorbeeld eisen aan het cijfergemiddelde of wordt om een positief advies van docenten gevraagd. Deze verschillende toelatingseisen leiden tot ongelijkheid.
Nu blijkt dat deze ongelijkheid nog langer in stand blijft. Het wetgevingstraject is vertraagd, waardoor de wet op zijn vroegst 1 januari 2020 in werking zal treden. Leerlingen die dachten door te kunnen stromen, worden nu toch nog geconfronteerd met aanvullende eisen. Er komt geen coulanceregeling, maar de minister roept scholen wel op om geen onnodige eisen te stellen.
De Vereniging Openbaar Onderwijs roept scholen op om in afwachting van de nieuwe wet geen drempels op te werpen voor leerlingen die aan de beoogde voorwaarden voldoen. Marco Frijlink, directeur-bestuurder van de VOO: ‘Kansengelijkheid is een breed gedeeld streven in het onderwijs, waarbij soepele overgangen essentieel zijn. Dat juist de VO-raad bezwaar maakt tegen dit voorstel stelt dan ook teleur. Hoewel scholen wellicht terecht bezorgd zijn over slagingspercentages, zou dit nooit doorslaggevend mogen zijn bij het bieden van kansen. Wij rekenen er dan ook op dat veel scholen zich zullen inspannen om ambitieuze leerlingen te helpen in te stromen in 4-havo’.
Het is lang geleden dat de lente zo miezerig is begonnen als dit jaar. In allerlei opzichten.
In de Week van Openbare Scholen staan gelijkwaardig, vrijheid en ontmoeting en de slogan 'Openbare scholen – waar verhalen samenkomen' centraal. Deze kernwaarden en slogan zijn de basis van het actief pluriforme karakter van de openbare scholen.