Armoede

De komende vier jaar houdt de VOO zich bezig met het thema ‘school en armoede’.
Er zijn veel negatieve gevolgen van het in armoede leven als kind. Er zijn op school negatieve effecten op cognitieve ontwikkeling en de leerprestaties. Dit betekent dat kinderen die in armoede opgroeien vaak niet de potentie kunnen ontwikkelen die ze wel hebben, waar kinderen van rijkere ouders dat wel kunnen. Daardoor heeft deze groep kinderen ook een hogere kans later zelf in armoede te leven. Door gelijke kansen voor kinderen te creëren, worden de negatieve gevolgen beperkt.

In onze kennisbank vindt u meer informatie over hoe om te gaan met armoede op school. Onder andere de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’ vindt u hier.
Deze handreiking is geschreven door Mariëtte Lusse (lector Ouders in Rotterdam Zuid, Hogeschool Rotterdam) en Annelies Kassenberg (associate lector Hanzehogeschool Groningen) in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

 

Elles Verschoor
Beleidsadviseur

Elles Verschoor is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en ouderparticipatie.

Meer over Elles

Relevante nieuwsberichten

Het kabinet heeft het dringende advies gegeven om op scholen een mondkapje te dragen, zoals op de gang en tijdens pauzes. Maar wat als een school dit verplicht wil stellen? Lees er hier meer over. Vanwege de op ...