Eerste Staat van de Medezeggenschapsraad nu online
Delen via
Gepubliceerd op: dinsdag 14 februari 2023
Ouders, leerlingen en onderwijsmedewerkers krijgen in medezeggenschapsraad (MR) een belangrijke rol toebedeeld. Gelukkig ervaren zij hun werk in de MR vooral positief. De samenwerking is goed, ze praten serieus mee én ze beschikken over voldoende kennis, informatie en ondersteuning. Toch is er ook ruimte voor verbetering. Vooral het inwerken van MR-leden en het contact met de achterban kan beter. Dat blijkt uit de eerste Staat van de Medezeggenschapsraad, een onderzoek dat Ouders & Onderwijs, de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), LAKS en ROV vandaag samen uitbrengen.
Cijfer 7,3 voor functioneren MR
Ouders, leerlingen en personeel zijn positief over het functioneren van de MR. Meer dan 80% van de MR-leden vindt dat zijzelf en de MR in het algemeen voldoende of goed functioneren. Daarnaast is meer dan driekwart tevreden over de samenwerking onderling en met het bevoegd gezag. Dat uit zich op verschillende manieren. MR-leden voelen zich gehoord en serieus genomen. Daarbij ervaren ze voldoende ruimte om belangrijke onderwerpen te bespreken. Ook over de benodigde informatie, kennis en ondersteuning zijn MR-leden positief: 68% heeft voldoende kennis en informatie en 72% heeft voldoende ondersteuning en middelen voor het MR werk.
Beter contact met achterban nodig
Uit het onderzoek komt ook een duidelijk verbeterpunt naar voren. MR-leden geven het contact met de achterban het cijfer 5,7. Meer dan de helft van de MR-leden houden de achterban op de hoogte van hun bezigheden en hebben duidelijk vindbare contactgegevens. Net zoveel geven aan genoeg mogelijkheden te hebben om contact met de achterban op te nemen. Toch gebeurt dat minder vaak: 37% van de MR-leden vraagt regelmatig om de mening van de achterban over bepaalde onderwerpen. Er komt ook weinig terug: slechts 25% geeft aan dat de achterban actief contact opneemt. Contact verloopt vooral via email, een nieuwsbrief en op het schoolplein of in de klas.
Voor ouders in de MR is contact met de achterban extra moeilijk: 56% geeft het contact met andere ouders een onvoldoende. Ze zien minder mogelijkheden om contact op te nemen, houden de achterban minder op de hoogte én vragen ze minder vaak om de mening van andere ouders. Die nemen dan ook minder vaak actief contact op met de MR.
Sommige ouders weten me te vinden (privé), maar er is bijv. geen emailadres voor de oudergeleding om punten aan te dragen.
Inwerken MR-leden vraagt extra aandacht
De start van nieuwe MR-leden gaat nog niet overal soepel. Ruim een derde van de MR-leden zegt bij aanvang van de werkzaamheden niet goed te zijn ingewerkt. Van de 42% die geen basiscursus heeft gevolgd, had 52% dat wel gewild. Een gemiste kans, want 92% van de MR-leden die wél een cursus volgden heeft hier baat bij gehad.
De Staat van de MR is voortgekomen uit een samenwerking tussen Ouders & Onderwijs, Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), het LAKS en de ROV. Het onderzoek werd in het najaar van 2022 door 426 leden uit de medezeggenschap ingevuld. Onder de invullers waren 198 ouders, 207 personeelsleden en 21 leerlingen. De meerderheid van de invullers zit in de MR (68%), en ook de GMR is goed vertegenwoordigd (18%). Van de deelnemers praat 55% mee in het basisonderwijs en 45% in het voortgezet onderwijs.
Een onderzoek is pas van waarde als de rapportage tenminste meldt wie de ondervraagden waren, waar ze vandaan kwamen, hoeveel er niet antwoordden en hoe dat kwam. Dat is hier niet het geval en dat doet vermoeden dat de uitkomst nog negatiever was dan hier wordt gemeld. Een slechte beurt van de VOO, die vroeger voorop liep in het bevorderen van medezeggenschap.
Een erelid.
Bram Buskoop
7 maart 2023
Beste Suus,
Hartelijk dank voor je reactie op ons bericht.
Er was niet een lijst met een precies aantal MR-leden waar we de vragenlijst naartoe hebben gestuurd, en weten dus ook niet van de hoeveel MR-leden die de vragenlijst hebben gezien, deze wel of niet hebben ingevuld. Alle MR-leden die de vragenlijst wilden invullen, hebben dit via verschillende kanalen kunnen doen.
We verstuurden de vragenlijst naar alle contacten die we als organisaties met MR’s hebben. Vanuit de VOO hebben we bijvoorbeeld via onze nieuwsbrief, website en cursussen aandacht gevraagd voor de vragenlijst.
Op pagina 13 van het rapport (link staat in het bericht) is informatie te vinden over de respondenten, zoals verdeling naar opleidingsniveau, geleding en type onderwijs.
Comments are closed.
Bram Buskoop
Beleidsadviseur
Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.
Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...
Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Suus Boef-van der Meulen
Een onderzoek is pas van waarde als de rapportage tenminste meldt wie de ondervraagden waren, waar ze vandaan kwamen, hoeveel er niet antwoordden en hoe dat kwam. Dat is hier niet het geval en dat doet vermoeden dat de uitkomst nog negatiever was dan hier wordt gemeld. Een slechte beurt van de VOO, die vroeger voorop liep in het bevorderen van medezeggenschap. Een erelid.
Bram Buskoop
Beste Suus, Hartelijk dank voor je reactie op ons bericht. Er was niet een lijst met een precies aantal MR-leden waar we de vragenlijst naartoe hebben gestuurd, en weten dus ook niet van de hoeveel MR-leden die de vragenlijst hebben gezien, deze wel of niet hebben ingevuld. Alle MR-leden die de vragenlijst wilden invullen, hebben dit via verschillende kanalen kunnen doen. We verstuurden de vragenlijst naar alle contacten die we als organisaties met MR’s hebben. Vanuit de VOO hebben we bijvoorbeeld via onze nieuwsbrief, website en cursussen aandacht gevraagd voor de vragenlijst. Op pagina 13 van het rapport (link staat in het bericht) is informatie te vinden over de respondenten, zoals verdeling naar opleidingsniveau, geleding en type onderwijs.