Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.
De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR’s goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.
Lid van een medezeggenschapsraad? Vul de vragenlijst dan hier in! Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Het Nationaal Programma Onderwijs is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs en is erop gericht scholen te stimuleren en te faciliteren om leerlingen die door de coronacrisis achterstanden hebben opgelopen de komende twee schooljaren te helpen deze in te lopen.
Het programma heeft een ongekende omvang. Een gemiddelde basisschool krijgt € 180.000 euro en een gemiddelde vo-school 1,3 miljoen. Maar niet zomaar: er moet een zogenaamd ‘schoolprogramma’ worden gemaakt, dat beschrijft welke achterstanden op welke manier gaan worden aangepakt. Daaronder moet een analyse op leerlingniveau worden gemaakt, die met de ouders wordt afgestemd. Uiteindelijk moet het schoolprogramma, dat een aanvulling vormt op het al vastgestelde schoolplan, worden vastgesteld. Omdat aanvulling op of wijzigingen van het schoolplan instemmingsplichtig zijn, moet de MR instemmen met het schoolprogramma.
De VOO heeft ook een handreiking geschreven over de rol van de MR bij het NPO.
Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.
Meer over Bram"*" geeft vereiste velden aan
Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.
Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.