“Eigenlijk zijn leerlingen de belangrijkste personen in de medezeggenschapsraad”. Sven Pieneman ontwikkelde samen met de VOO een MR-cursus voor leerlingen.
De Vereniging Openbaar Onderwijs, het LAKS en Ouders en Onderwijs doen samen onderzoek naar de rol van de MR bij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Uit het onderzoek moet onder meer blijken of MR’s goed betrokken worden en of de informatievoorziening op orde is.
Lid van een medezeggenschapsraad? Vul de vragenlijst dan hier in! Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.
Het Nationaal Programma Onderwijs is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs en is erop gericht scholen te stimuleren en te faciliteren om leerlingen die door de coronacrisis achterstanden hebben opgelopen de komende twee schooljaren te helpen deze in te lopen.
Het programma heeft een ongekende omvang. Een gemiddelde basisschool krijgt € 180.000 euro en een gemiddelde vo-school 1,3 miljoen. Maar niet zomaar: er moet een zogenaamd ‘schoolprogramma’ worden gemaakt, dat beschrijft welke achterstanden op welke manier gaan worden aangepakt. Daaronder moet een analyse op leerlingniveau worden gemaakt, die met de ouders wordt afgestemd. Uiteindelijk moet het schoolprogramma, dat een aanvulling vormt op het al vastgestelde schoolplan, worden vastgesteld. Omdat aanvulling op of wijzigingen van het schoolplan instemmingsplichtig zijn, moet de MR instemmen met het schoolprogramma.
De VOO heeft ook een handreiking geschreven over de rol van de MR bij het NPO.
Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.
Meer over BramMR Verdieping is dé verdiepende cursus waarbij u meer leert over de rechten van de MR.
Bekijk cursus“Eigenlijk zijn leerlingen de belangrijkste personen in de medezeggenschapsraad”. Sven Pieneman ontwikkelde samen met de VOO een MR-cursus voor leerlingen.
Helaas is armoede nog steeds een groot -en groeiend- probleem in Nederland. Het CPB verwacht dat in 2024 zo’n 7% van de kinderen in ons land opgroeit in armoede. Dat zijn gemiddeld zo’n 2 kinderen per klas en houdt u er rekening mee dat er nog meer zijn die net niet aan de definitie voldoen, maar bij wie het ook geen vetpot is.