Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.
In het NRC van vandaag staat een bijdrage van VOO-voorzitter Marco Frijlink. Hij gaat in op de discussie over de vraag wat we aan moeten met de vraag naar gebedsruimtes in openbare scholen. Een simpel ja of nee van de zijlijn volstaat niet, zoals dat bij veel ingewikkelde onderwerpen niet afdoende is. Openbare scholen zijn actief pluriform en helemaal geen ruimte geven aan religiebeleving past niet, maar we moeten ook uitkijken dat we emancipatie van jongeren afkomstig uit geloofsgemeenschappen niet tegenwerken. Kortom, het gesprek moet vooral in openheid op elke school worden gevoerd.
Comments are closed.
Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.
Meer over Marco"*" geeft vereiste velden aan
Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.
Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.
Georges
Ik vind dit altijd zo lastig. Aan de ene kant leeft in mij een diepgeworteld recht op vrijheid. Zelf als dat betekent dat de ander in zoiets geloofd als een god, Sinterklaas of tandenfee. Aan de andere kant heb ik te veel respect voor de intelligentie van de ander om te accepteren dat die ander zoiets onwetenschappelijks als waarheid aan kan nemen. Ik zou het toejuichen als onderwijsland verreikt wordt met scholen op een atheïstische grondslag, waarbij er dus duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen weten en geloven, waarbij geloven niet dezelfde status heeft als weten. Tot die tijd, denk ik dat de wijsheid over dit soort kwestie bij alle betrokkenen van een school moet liggen.