Nieuws

VOO: ‘Zorgen over toename marktwerking in het onderwijs’

Gepubliceerd op: dinsdag 14 december 2021

Begin december presenteerde de Onderwijsraad een rapport waarin de raad zijn zorgen uitspreekt over de toename van marktwerking in het onderwijs. Dit gaat dan om de mate waarin huiswerkinstituten en bijles de school zijn ‘binnengedrongen’. De VOO sluit zich aan bij de Onderwijsraad over deze zorgen.

Lerarentekort grootste oorzaak toename marktwerking onderwijs

In het rapport worden verschillende oorzaken genoemd voor de toename, zoals de te grote klassen, het vele administratieve werk dat weinig ruimte laat voor individueel maatwerk en concurrentieoverwegingen – andere scholen bieden óók allerlei extra lessen via private partijen aan, dus dan doen wij dat als school ook.

Voor de VOO is het duidelijk dat al deze oorzaken uiteindelijk verband houden met het enorme tekort aan leraren. Het zou een taak van de school moeten zijn om al het onderwijs dat nodig is op school te verzorgen, maar dat is door het lerarentekort niet mogelijk. De prioriteit zou dan ook moeten liggen op de aanpak van het lerarentekort, om zo de noodzaak van commerciële partijen in het onderwijs te laten afnemen.

Maximaliseren ouderbijdrage

Verder stelt de Onderwijsraad dat het ongewenst is als scholen hoge ouderbijdragen vragen voor allerlei extra’s. Om de grote verschillen tussen scholen weg te nemen, stelt de raad voor om de ouderbijdrage te maximaliseren.

In plaats van extra regels over de bijdrage, wil de VOO dat de vrijwillige ouderbijdrage volledig wordt afgeschaft. Alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school worden georganiseerd, moeten door de overheid worden bekostigd. Dat vraagt wel dat scholen voldoende financiering krijgen van de overheid. Het is dan ook te hopen dat de nieuwe regering hier voldoende aandacht aan zal besteden.

Het hele rapport van de Onderwijsraad is te lezen op hun website. Of lees meer over de doelstellingen van de VOO.

Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram
Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het openbaar onderwijs heeft een actief-pluriforme opdracht. Dit betekent dat het onderwijs bijdraagt aan ‘de ontwikkeling van de leerling met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals die leven in de Nederlandse samenleving’. Daarom kunnen kinderen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs krijgen. Niet alle openbare scholen weten wat ze 'moeten', maar vooral ook niet wat er tegenwoordig mogelijk is bij het invulling geven aan deze wettelijke verplichting. Modern vormingsonderwijs is een kans om leerlingen op openbare scholen wat extra's te bieden op de thema's socialisatie en persoonsvorming.  



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.