Nieuws

Column Marco: Wie jarig is viert feest! 

Gepubliceerd op: donderdag 24 augustus 2023

Helaas is armoede nog steeds een groot -en groeiend- probleem in Nederland. Het CPB verwacht dat in 2024 zo’n 7% van de kinderen in ons land opgroeit in armoede. Dat zijn gemiddeld zo’n 2 kinderen per klas en houdt u er rekening mee dat er nog meer zijn die net niet aan de definitie voldoen, maar bij wie het ook geen vetpot is.  

Ik heb het vaker gezegd, de school kan dat probleem niet oplossen. Dat is aan de politiek en dus ook aan de mensen die in november weer een vakje rood gaan maken in het stemhokje. Maar scholen willen wel het beste voor élk kind en we weten dat opgroeien in armoede leidt tot slechtere schoolprestaties. Bijvoorbeeld doordat in gezinnen in armoede veel stress is. Stress over de vraag of er genoeg te eten is, of de verwarming wel aan kan, of er nieuwe schoenen kunnen worden gekocht en, misschien onverwacht, stress over verjaardagen.  

Stichting Jarige Job

Stress over verjaardagen van andere kinderen is al best voorstelbaar. Stel je kind wordt uitgenodigd voor een feestje, maar je hebt geen geld voor een cadeautje. Er zijn ouders die een paar avonden zelf niet warm eten om zo dit soort uitgaven te kunnen financieren. Maar vaak ook bedanken kinderen uit arme gezinnen voor dit soort feestjes. Dat is al verdrietig genoeg, maar er kan ook stress ontstaan over de eigen verjaardag. Moet er een feestje komen? En wat ga je dan doen? En hoe ga je dat betalen? Gelukkig is daar Stichting Jarige Job, die ouders en kinderen in deze situatie helpt om toch een leuk verjaardagfeestje te kunnen geven. In 2022 maakten zo’n 100.000 (!) kinderen daar gebruik van, dit jaar zijn er al ruim 94.000 verjaardagsboxen verstuurd. Een veeg teken. 

Trakteren op school

Dat is buiten de klas. Binnen de klas is er ook stress, want: trakteren… Veel ouders die het hebben meegemaakt weten het. Het is een niet te winnen ratrace van ouders die elkaar de loef proberen af te steken met mooier, groter, creatiever, gezonder, of juist ongezonder, maar in elk geval, je komt niet meer weg met een mandarijn met een gezichtje erop, nog afgezien van dat die ook bepaald niet gratis zijn. Voor veel kinderen is trakteren een feestje, voor een groeiend aantal kinderen is het een bron van stress, voor kind én voor ouders.  

Wie jarig is viert feest

Op initiatief van een aantal GGD’s is Wie jarig is viert feest, opgestart. Een initiatief om van het traktatiemoment een feestje voor de héle klas te maken. Het traktatiemoment wordt vervangen door een leuke activiteit voor alle kinderen, die de jarige job mag uitkiezen. Denk aan een kwartier langer pauze met z’n allen, stoelendans, extra voorlezen door de juf of meester, naar een speeltuin in de buurt, het is allemaal leuk. Wie jarig is viert feest heeft hiervoor mooie kaarten gemaakt die gemakkelijk kunnen worden uitgeprint en geplastificeerd. Maar natuurlijk kun je als school zelf ook kaarten maken. In de praktijk blijkt dat het soms even wennen is, maar dat het uiteindelijk voor iedereen feest is. Voor de kinderen in de eerste plaats. Voor álle kinderen dit keer, maar ook voor de ouders, en zeker niet alleen voor de ouders die de pech hebben te weinig geld te hebben. 

Kortom een prachtig voorbeeld van een vrij simpele maatregel die een school -in afstemming met de MR- kan nemen om het leven van kinderen in armoede iets te verzachten en en passant ook nog een bijdrage te leveren aan betere schoolprestaties, want: hoe minder stress, hoe beter het gaat op school! 

Nieuwsbericht van IKC Laterna Magica Magica, geschreven door Sebastiaan van Tongeren.

Tags: Column
  • Maria

    • 11 september 2023

    Super eenvoudig en doeltreffend idee!

Comments are closed.

Marco Frijlink
Voorzitter

Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.

Meer over Marco

De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.