Helaas is armoede nog steeds een groot -en groeiend- probleem in Nederland. Het CPB verwacht dat in 2024 zo’n 7% van de kinderen in ons land opgroeit in armoede. Dat zijn gemiddeld zo’n 2 kinderen per klas en houdt u er rekening mee dat er nog meer zijn die net niet aan de definitie voldoen, maar bij wie het ook geen vetpot is.
Ik heb het vaker gezegd, de school kan dat probleem niet oplossen. Dat is aan de politiek en dus ook aan de mensen die in november weer een vakje rood gaan maken in het stemhokje. Maar scholen willen wel het beste voor élk kind en we weten dat opgroeien in armoede leidt tot slechtere schoolprestaties. Bijvoorbeeld doordat in gezinnen in armoede veel stress is. Stress over de vraag of er genoeg te eten is, of de verwarming wel aan kan, of er nieuwe schoenen kunnen worden gekocht en, misschien onverwacht, stress over verjaardagen.
Stichting Jarige Job
Stress over verjaardagen van andere kinderen is al best voorstelbaar. Stel je kind wordt uitgenodigd voor een feestje, maar je hebt geen geld voor een cadeautje. Er zijn ouders die een paar avonden zelf niet warm eten om zo dit soort uitgaven te kunnen financieren. Maar vaak ook bedanken kinderen uit arme gezinnen voor dit soort feestjes. Dat is al verdrietig genoeg, maar er kan ook stress ontstaan over de eigen verjaardag. Moet er een feestje komen? En wat ga je dan doen? En hoe ga je dat betalen? Gelukkig is daar Stichting Jarige Job, die ouders en kinderen in deze situatie helpt om toch een leuk verjaardagfeestje te kunnen geven. In 2022 maakten zo’n 100.000 (!) kinderen daar gebruik van, dit jaar zijn er al ruim 94.000 verjaardagsboxen verstuurd. Een veeg teken.
Trakteren op school
Dat is buiten de klas. Binnen de klas is er ook stress, want: trakteren… Veel ouders die het hebben meegemaakt weten het. Het is een niet te winnen ratrace van ouders die elkaar de loef proberen af te steken met mooier, groter, creatiever, gezonder, of juist ongezonder, maar in elk geval, je komt niet meer weg met een mandarijn met een gezichtje erop, nog afgezien van dat die ook bepaald niet gratis zijn. Voor veel kinderen is trakteren een feestje, voor een groeiend aantal kinderen is het een bron van stress, voor kind én voor ouders.
Wie jarig is viert feest
Op initiatief van een aantal GGD’s is Wie jarig is viert feest, opgestart. Een initiatief om van het traktatiemoment een feestje voor de héle klas te maken. Het traktatiemoment wordt vervangen door een leuke activiteit voor alle kinderen, die de jarige job mag uitkiezen. Denk aan een kwartier langer pauze met z’n allen, stoelendans, extra voorlezen door de juf of meester, naar een speeltuin in de buurt, het is allemaal leuk. Wie jarig is viert feest heeft hiervoor mooie kaarten gemaakt die gemakkelijk kunnen worden uitgeprint en geplastificeerd. Maar natuurlijk kun je als school zelf ook kaarten maken. In de praktijk blijkt dat het soms even wennen is, maar dat het uiteindelijk voor iedereen feest is. Voor de kinderen in de eerste plaats. Voor álle kinderen dit keer, maar ook voor de ouders, en zeker niet alleen voor de ouders die de pech hebben te weinig geld te hebben.
Kortom een prachtig voorbeeld van een vrij simpele maatregel die een school -in afstemming met de MR- kan nemen om het leven van kinderen in armoede iets te verzachten en en passant ook nog een bijdrage te leveren aan betere schoolprestaties, want: hoe minder stress, hoe beter het gaat op school!
Nieuwsbericht van IKC Laterna Magica Magica, geschreven door Sebastiaan van Tongeren.
Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...
Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Maria
Super eenvoudig en doeltreffend idee!