Nieuws

Vrijheid en gelijkheid in het onderwijs:  Wenselijke uitgangspunten volgens burgers en onderwijsprofessionals 

Gepubliceerd op: woensdag 5 juli 2023

UvH start onderzoek naar vrijheid en gelijkheid in het onderwijs 

De vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen zijn in Nederland vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Welke vrijheden en verantwoordelijkheden scholen zouden moeten hebben, is al decennia blijvend voer voor discussie. Een relevante vraag voor politiek en samenleving anno nu is of het grondwetartikel uit 1917 nog wel aansluit bij huidige visies op goed onderwijs en ontwikkelingen in de samenleving. 

Weten we eigenlijk wel hoe burgers in Nederland denken over de vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen?

Discussies over wenselijke vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen worden vaak gevoerd aan de hand van incidenten. Maar weten we eigenlijk wel – los van deze incidenten- hoe burgers in Nederland denken over de vrijheden en verantwoordelijkheden van scholen? En wat betrokkenen als ouders, docenten, directeuren en bestuurders vinden van de impact van artikel 23 op ons huidige onderwijslandschap? De Universiteit voor Humanistiek begint een twee jaar durend onderzoek waarin deze vragen centraal staan, mede gefinancierd door de verenigingen voor openbaar onderwijs, VOS/ABB en VOO. 

Iedereen in Nederland mag een school beginnen

Iedereen in Nederland mag een school beginnen. Deze vrijheid is vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet. Zo kunnen ouders voor hun kind kiezen voor een school die past bij hun opvattingen. De overheid stelt wel eisen aan de kwaliteit van het onderwijs en moet daarnaast ook zorgen voor voldoende openbaar onderwijs. De onderzoekers willen graag te weten komen wat burgers en betrokkenen vinden van deze wettelijk verankerde vrijheden en verantwoordelijkheden. Vinden zij levensbeschouwelijke vorming, bijvoorbeeld, ook een taak van het onderwijs? Zou dit op alle scholen moeten plaatsvinden en op welke manier? En zijn er in dit kader verschillen tussen verschillende groepen mensen  

In de studie verkennen de onderzoekers de samenhang tussen kenmerken van verschillende groepen mensen en hun denkbeelden over huidige en wenselijke vrijheden en verantwoordelijkheden van het onderwijs. Het onderzoek bestaat uit een vragenlijstonderzoek en een verdiepend onderzoek met interviews. UvH-onderzoeker Isolde de Groot legt uit:  “We willen aandachtspunten en vergezichten in kaart brengen die kunnen bijdragen aan de maatschappelijke en politieke discussies. Zodat we ook op basis van empirisch onderzoek mogelijke en wenselijke ontwikkelingen in beleid en praktijk kunnen verkennen.”  

Marco Frijlink
Voorzitter

Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.

Meer over Marco

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

MR Academie

De MR Academie is dé e-learning omgeving voor alle MR-leden in het onderwijs. Volg een gratis demonstratie!

Bekijk cursus

De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.