Nieuws

Windesheim start kenniswerkplaats levensbeschouwing

Gepubliceerd op: donderdag 11 mei 2017

De Hogeschool Windesheim in Zwolle start met een Kenniswerkplaats voor Levensbeschouwelijke Educatie en diversiteit in het onderwijs. Docenten uit het primair en voortgezet onderwijs die speciale belangstelling hebben voor zingeving, identiteitsvorming en levensbeschouwing wordt gevraagd te participeren.

Volgens Hogeschooldocent Erik Renkema hebben scholen de uitdaging om leerlingen voor te bereiden op ‘een multi-religieuze samleving’. Renkema: ‘De vraag is hoe je dat doet zonder kleurloos te worden en vanuit de overtuiging dat leerlingen een bijdrage kunnen leveren burgerschap en vreedzaam samen leven. Een impuls voor dialogische praktijken die leerlingen vormen in hun eigen levensbeschouwelijke ontwikkeling is hard nodig.’

In de oproep zegt Renkema: ‘Vind je het belangrijk met jouw leerlingen stil te staan bij zingevingsvragen? Wil je polarisatie tegengaan en verbinding tussen leerlingen bevorderen? Leven er in jouw school vragen over een betekenisvolle invulling van lessen godsdienst of levensbeschouwing? Heb je vragen over de manier waarop je communicatie over zingeving kunt aanpakken? En heb je ideeën die je graag wilt delen? Dan kom ik graag met jou in contact!’

Meedoen

Aanmelden voor deze kenniswerkplaats kan bij Erik Renkema, Hogeschoolhoofddocent Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit, via [email protected].

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).