Nieuws

Week van Openbare Scholen.

Gepubliceerd op: woensdag 6 december 2023

Elk jaar organiseren VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) de Week van Openbare Scholen. In 2024 is de campagneweek van 18 tot en met 22 maart. In deze week laten leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders zien dat het openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Zo zetten scholen zichzelf met open dagen of inspirerende acties in de schijnwerpers. 

TEKST: MARTIN VAN DEN BOGAERDT ‘NAAR SCHOOL’
“Naar School’ is een uitgave van VOS/ABB, de vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen. (www.vosabb.nl).

In de Week van Openbare Scholen staan de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting en de slogan ‘openbare scholen – waar verhalen samenkomen’ centraal. Deze kernwaarden en de slogan geven de basis van het actief pluriforme karakter van de openbare scholen weer. Dit karakter is in de wet vastgelegd en komt tot uiting in het feit dat in het openbaar onderwijs iedereen op basis van wederzijds respect kan zijn wie die is.

Zo verbreedt de openbare school de horizon van elke leerling. Ook is de openbare school bij uitstek een demo- cratische oefenplaats, waar kinderen leren over zichzelf en over andersdenkenden. Natuurlijk komt het actief plurifor- me karakter elke dag op allerlei manieren tot uiting, maar tijdens de jaarlijkse campagneweek in maart zetten wij er graag met u en met scholen in het hele land de schijnwer- pers nog eens extra op.

GOOD PRACTICES

De week begint dit keer met een inspirerend symposium op maandag 18 maart in Eenhoorn Meeting Center in Amersfoort. Op dit symposium zullen de kernwaarden in de praktijk centraal staan. Wat zijn good practices? Waar kan het soms schuren? Hoe kunnen we de kernwaarden van het openbaar onderwijs nóg steviger verankeren in beleid en curriculum? Denk aan onderwerpen als wereldburgerschap, een inclusiever feesten- en vieringenbeleid, het inrichten van een stilte- of gebedsruimte of het vieren van seksuele diversiteit op Paarse Vrijdag.

Welke onderwerpen allemaal aan bod zullen komen, hangt af van de bijdragen van enthousiaste mensen uit het openbaar onderwijs. Wij zijn nog op zoek naar met name schoolbestuurders en -directeuren die op het symposium positieve praktijkverhalen met ons willen delen. Wilt u uw verhaal vertellen of kent u iemand die graag zijn of haar ervaringen zou willen delen met collega’s uit het openbaar onderwijs? Laat het ons weten! U kunt mailen naar [email protected] en/of [email protected].

Het symposium op maandag 18 maart begint om 13.30 uur en duurt tot circa 17.00 uur. Aansluitend is er gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje elkaar te ontmoeten en na te praten over wat er zoal aan good practices voorbij is gekomen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eddy Habben Jansen
Beleidsadviseur

Eddy is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met ouderbetrokkenheid en burgerschap.

Meer over Eddy

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.