Nieuws

Leone de Voogd versterkt team VOO

Gepubliceerd op: donderdag 11 januari 2018

Leone de Voogd (31) komt als onderwijsadviseur de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) versterken. Zij richt zich op de thema’s identiteit en kernwaarden van het openbaar onderwijs, burgerschapsvorming, leerlingparticipatie, ouderbetrokkenheid en passend onderwijs.

Leone studeerde (ontwikkelings-)psychologie en politicologie aan de Universiteit Leiden en verrichtte daarna promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast werkte zij enige tijd als kinder- en jeugdpsycholoog en was ze in haar vrije tijd betrokken bij onderwijsvernieuwingen.

Kansenongelijkheid

In 2016 promoveerde Leone op haar onderzoek naar de preventie van angst en depressie bij middelbare scholieren. Hierna werkte zij als postdoc onderzoeker en docent bij de afdelingen psychologie en sociologie van de UvA. Zij deed o.a. onderzoek naar psychologische mechanismen die een rol spelen bij kansenongelijkheid in het onderwijs, zoals zelfbeeld, motivatie en stereotypering, en hun relatie tot kenmerken van het onderwijsstelsel.

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).