Nieuws

‘Meer dan 50% schoolbesturen heeft bovenmatig vermogen’

Gepubliceerd op: maandag 26 oktober 2020

Meer dan 50% van de schoolbesturen heeft een bovenmatig vermogen. Dat schrijven ministers Slob en Van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief aan de Tweede Kamer hebben de ministers van Onderwijs de financiële kerngetallen over 2019 bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat 63% van de schoolbesturen in het primair onderwijs een (te) hoog eigen vermogen heeft. In het voortgezet onderwijs gaat het om 52% van de schoolbesturen. Bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs heeft zelfs 89% een bovenmatig vermogen volgens de ministers.

Algemeen beeld bovenmatig vermogen

Deze cijfers geven een algemeen beeld, maar op bestuursniveau zal moeten worden bekeken of het eigen vermogen daadwerkelijk te hoog is. In sommige gevallen is het namelijk terecht dat een schoolbestuur een hoog eigen vermogen heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval bij voorzienbare kosten op de korte of lange termijn.

De VOO ondersteunt (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden bij het beoordelen van begroting en jaarrekeningen. Als de (G)MR de begroting voor 2021 krijgt toegestuurd en u een beoordeling wenst van de cijfers, neem dan contact op met de VOO.

Drs. Janny Arends, senior beleidsadviseur bij de VOO, staat u dan graag te woord. Neem contact op met de VOO via 036 – 533 15 00 of via [email protected]. Kijk voor meer informatie over advies op maat bij Begeleiding.

Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees ook

In Friesland zijn de afgelopen jaren zo'n dertig samenwerkingsscholen ontstaan. Deze scholen combineren openbaar onderwijs met andere onderwijsvormen. VOO-voorzitter Marco Frijlink ondersteunt dit concept vanwege de positieve invloed op persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Durk Meijer, die leiding geeft aan zowel een christelijke als een openbare school in Drachten, werkt aan het overbruggen van verschillen tussen deze scholen.