Nieuws

‘Maak als school beleid voor gedwongen schoolsluitingen’

Gepubliceerd op: donderdag 20 januari 2022

De overheid heeft sinds het uitbreken van de pandemie meermaals besloten tot gedwongen schoolsluitingen. Zulke keuzes, vaak kort van tevoren gecommuniceerd naar scholen, hebben veel impact. Om een volgende keer goed voorbereid te zijn, is het van belang dat scholen beleid maken over wat te doen bij het sluiten en weer openen van scholen.

Binnen enkele dagen moet de school(directeur) veel besluiten nemen nadat het kabinet een sluiting heeft afgekondigd. Bijvoorbeeld over of er digitaal onderwijs wordt gegeven en hoe eventueel opvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen wordt geregeld. Maar ook over hoe er zicht kan worden gehouden op het welzijn en de leerontwikkelingen van leerlingen.

Goede voorbereidingen door beleid en protocollen

Inmiddels zijn de scholen weer open, maar het is uiteraard niet te voorspellen of dit ook zal blijven. Het is niet ondenkbaar dat bij toenemende coronacijfers scholen toch weer gedwongen worden om te sluiten.

Daarom is het nodig dat scholen zich hier in ieder geval op voorbereiden, door hier beleid voor te maken. De directie maakt in dergelijk beleid keuzes ten aanzien van het onderwijs. Ook stelt de directie met het personeel afspraken op over wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo wordt het voor scholen makkelijker om een omschakeling te maken.

Betrek medezeggenschap bij beleid gedwongen schoolsluitingen

De medezeggenschapsraad moet goed worden betrokken bij het opstellen van dit beleid. Zo zal er veel minder discussie nodig zijn op het moment dat er sprake is van een schoolsluiting. De MR heeft een instemmingsrecht bij het vaststellen van het veiligheidsbeleid (artikel 10e WMS) en de oudergeleding heeft een instemmingsrecht bij het wijzigen van de schooltijden (artikel 13 lid 1h WMS).

Als lid van de MR is het ook mogelijk zelf initiatief te nemen. Bijvoorbeeld door vragen te stellen aan de directie of er beleid op dit gebied is. Ook kan de MR met ouders en personeel in gesprek over de vraag wat er volgens hun moet gebeuren als de school verplicht dicht moet.

Bekijk hier ook onze handreiking corona en medezeggenschap van begin 2021.

Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny
Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram

MR Compleet

Complete basiscursus voor MR-leden bestaande uit drie bijeenkomsten.

Bekijk cursus

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW).