Nieuws

Brief naar Kamercommissie over wet Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

Gepubliceerd op: maandag 14 juni 2021

Het Wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs beoogt het onder andere mogelijk te maken dat mbo-instellingen kunnen fuseren met scholen voor voortgezet onderwijs. Dit zou goed zijn om de dalende instroom in het beroepsonderwijs op te vangen en de doorstroom tussen met name VMBO en MBO te verbeteren.

De wet is echter tot stand gekomen zonder betrokkenheid van belangrijke partijen zoals ouderorganisaties, vakbonden en leerlingenorganisaties. Het resultaat is een wet die meer problemen oplevert dan oplost. Onze belangrijkste bezwaren:

1. In een fusieschool geldt straks de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) in plaats van de Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS). Daardoor komt een waslijst aan medezeggenschapsrechten die met name ouders en leerlingen nu hebben te vervallen.

2. De wet is veel breder gemaakt dan nodig is en daardoor ontstaan onnodig ook veel meer problemen.

3. De breedte van het aanbod en daarmee echte vrije schoolkeuze komt onder druk te staan, waarbij we ons vooral zorgen maken over de beschikbaarheid van voldoende openbaar onderwijs.

Vandaag deden de VOO, AOb, CNV, FvOV, FNV, LAKS en O&O in een brief een laatste dringende oproep aan de Kamercommissie Onderwijs om deze wet niet aan te nemen en terug te sturen naar de tekentafel, waarbij wij uiteraard graag beschikbaar zijn om mee te denken over een betere wet.

Lees de brief hier.

Marco Frijlink
Voorzitter

Marco is de voorzitter van de VOO en is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de vereniging.

Meer over Marco

Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.



Bij de Vereniging Openbaar Onderwijs heeft Janny Arends zich de afgelopen 26,5 jaar als senior beleidsadviseur elke dag gepassioneerd ingezet voor goede medezeggenschap op scholen in het primair en het voortgezet onderwijs. Zij deed en doet dit vanuit de overtuiging dat goed onderwijs alleen tot stand komt als allen die bij de school betrokken zijn, mee-richting geven aan het beleid van de school. Dat betekent dat ouders, personeelsleden en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen een serieuze rol moeten kunnen spelen in de medezeggenschap.