Groepsmedezeggenschapsraad

Voor het laatst bewerkt op: zondag 2 oktober 2022

Er bestaat de mogelijkheid tot het instellen van een groepsmedezeggenschapsraad. Deze raad behandelt thema’s die vallen tussen het niveau van de medezeggenschapsraad op school en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.


Wat is een groepsmedezeggenschapsraad?

Wanneer een onderwijsorganisatie een groep scholen kent waarvoor gemeenschappelijk beleid dient te worden vastgesteld, kan het bevoegd gezag ervoor kiezen om een groepsmedezeggenschapsraad (groepsMR) in te stellen. Dergelijk beleid wordt wanneer er geen groepsMR is ingesteld door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) besproken. Met het instellen van de groepsMR moet twee derde van de leden van de GMR instemmen, evenals het bevoegd gezag.

Een groepsMR wordt bijvoorbeeld ingesteld als een onderwijsorganisatie verschillende vmbo-scholen en havo-/vwo-scholen heeft. Voor alle vmbo-scholen samen kan dan bijvoorbeeld een groepsMR worden ingesteld. Beleid dat dan van toepassing is op alle vmbo-scholen kan door de groepsMR worden besproken in plaats van dat de GMR dit doet. In het medezeggenschapsstatuut dient de wijze waarop medezeggenschap binnen de onderwijsorganisatie is georganiseerd te zijn opgenomen.


Wat doet de groepsmedezeggenschapsraad?

Leden van de groepsMR worden gekozen door en uit het midden van de personeelsleden, ouders en leerlingen van de scholen. Bij een groep basisscholen bestaat de groepsMR uit minimaal twee personeelsleden en twee ouders. Bij een groep middelbare scholen is dit minimaal twee personeelsleden, één ouder en één leerling. De precieze omvang en regels over de samenstelling worden afgesproken in het medezeggenschapsreglement. De groepsMR is zelf verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezingen.

De groepsMR heeft drie verschillende rollen: een controlerende, een vertegenwoordigende en een initiatiefrijke. Het is van belang om het gesprek aan te gaan in de groepsMR over hoe invulling wordt gegeven aan deze rollen. De groepsMR heeft daarnaast vijf rechten: het recht op overleg, het initiatiefrecht, het informatierecht, het adviesrecht en het instemmingsrecht.


Groepsmedezeggenschapsraad en VOO

De VOO helpt medezeggenschapsraden op basisscholen en middelbare scholen op weg. Zo geven we cursussen, waaronder de basiscursus MR Start. Er zijn ook cursussen mogelijk onder meer op gebied van de achterban, fusie en de financiën van de school. Met het VOO-lidmaatschap ontvangen groepsMR’s 15% korting op cursussen en kan elke dag contact worden opgenomen met de VOO Helpdesk.

Het is ook mogelijk dat de VOO uitgebreidere ondersteuning biedt, bijvoorbeeld als de groepsMR wil nadenken over zijn eigen organisatie of wanneer er een ingewikkeld dossier speelt binnen de groep scholen. Het kan in sommige gevallen wenselijk zijn dat de groepsMR zich laat bijstaan door een externe deskundige.

Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram

MR Compleet

MR Compleet is dé complete basiscursus voor MR-leden bestaande uit drie bijeenkomsten.

Bekijk cursus

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Raadpleeg de VOO Helpdesk

Voor alle vragen over onderwijs en medezeggenschap kunnen leden van de VOO terecht bij de helpdesk.

Helpdesk

De VOO heeft iets nieuws ontwikkeld voor de MR: een checklist. Deze kan de MR gebruiken bij advies- en instemmingsverzoeken die de MR voorgelegd krijgt. Zo weet de MR altijd zeker dat de juiste stappen worden gevolgd.



Soms is het onvermijdelijk: een school kan niet langer voortbestaan. Soms komt dat doordat de kwaliteit te lang onder druk staat en het bevoegd gezag geen reële mogelijkheden meer ziet om het tij te keren, bijvoorbeeld doordat het lerarentekort daar niet op te lossen blijkt. Meestal echter heeft het te maken met het leerlingenaantal. Als dat té lang té laag is, heeft dat niet alleen mogelijk consequenties voor de kwaliteit op een school, maar komen ook de financiën onder druk te staan.