Kansengelijkheid

De VOO zet zich in om kansengelijkheid voor alle kinderen te bevorderen. Dat betekent dat elk kind dezelfde mogelijkheden zou moeten hebben om op school en in de samenleving mee te doen. Het onderwijs moet alle kinderen gelijke kansen bieden om zichzelf te ontwikkelen.

Elk kind moet mee kunnen doen, of het nu een les Engels of een schoolreisje betreft. De VOO roept scholen en de overheid op te regelen dat geen enkel kind wordt uitgesloten van activiteiten omdat de ouders deze niet kunnen betalen.

Ook streeft de VOO naar een onderwijssysteem waar kinderen de tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en niet vroegtijdig in een ‘hokje’ belanden. De invloed van sociaal-economische of culturele achtergrond op de onderwijskansen van kinderen proberen we zo klein mogelijk te maken.

In het jaar 2020 richt de VOO zich in het bijzonder op het thema Armoede en School. Op 28 maart 2020 is ons jaarcongres met ditzelfde thema. Hoofdspreker is Eldar Shafir, Princeton University professor behavioral economics en auteur van het boek ‘Schaarste, hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen’.

Lees op deze pagina meer over de visie en standpunten van de VOO op gebied van kansengelijkheid.


  • Onze visie

    Samen leven en samen leren betekent niet alleen dat iedereen welkom is en zich welkom voelt, maar ook dat het onderwijs voor iedereen toegankelijk is en voor iedereen dezelfde kansen biedt.

    Een belangrijke kernwaarde van het openbaar onderwijs is gelijkwaardigheid. Ieder mens is even waardevol en iedere stem telt. We zijn allemaal verschillend, met onze eigen visie, achtergrond en talenten, maar mogen wel rekenen op gelijke behandeling: voor de wet zijn we gelijk.

    Dat betekent niet dat het onderwijs er voor iedereen precies hetzelfde uit moet zien. Juist om ieder kind de kans te geven zich te ontwikkelen, moet het onderwijs voor sommige kinderen iets anders of meer doen. Kinderen moeten gelijke kansen krijgen, maar ook geholpen worden om die kansen te benutten.

    Het onderwijs kan niet elke maatschappelijke ongelijkheid oplossen. Wel moet er een einde komen aan systemen, regels en gebruiken waarvan bekend is dat ze de bestaande ongelijkheden in stand houden of vergroten.

    Zo worden kinderen op dit moment te vroeg voorgeselecteerd in hokjes (vmbo, havo, vwo) waar ze nog moeilijk uitkomen. Uit vele onderzoeken blijkt dat dit vooral nadelig is voor kinderen met een minder gunstige uitgangspositie, bijvoorbeeld met ouders met een lagere opleiding, een laag inkomen en/of een migratieachtergrond. Dit wordt versterkt doordat bij het schooladvies vaak ook onbewuste vooroordelen en verwachtingen een rol spelen.

    Ook hoge vrijwillige ouderbijdragen werpen drempels op. Sommige scholen vragen zulke hoge bijdragen dat het ouders afschrikt. Anderen sluiten nog steeds kinderen buiten van activiteiten wanneer de ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betaald hebben. Dit terwijl de bijdrage altijd vrijwillig moet zijn.

    De VOO maakt zich daarnaast grote zorgen om het hoge aantal leerlingen dat gebruikt maakt van ‘schaduwonderwijs’. Vooral hogeropgeleide ouders betalen voor aanvullend onderwijs voor hun kinderen en vergroten zo bestaande ongelijkheden. Het onderwijs, ook wanneer het extra aanbod betreft, moet voor alle leerlingen toegankelijk zijn, waarbij kinderen samen kunnen leren.


  • Onze standpunten

    • De VOO pleit voor latere en minder rigide selectie op schoolniveau:
      • Alle scholen moeten alle schoolniveaus aanbieden
      • Alle scholen moeten brede brugklassen aanbieden
      • Doorstroom moet eenvoudiger worden met gelijke voorwaarden voor alle leerlingen
    • Scholen moeten beloond worden voor het bieden van kansen en niet afgerekend worden op resultaten wanneer zij hier risico’s in nemen.
    • De vrijwillige ouderbijdrage moet afgeschaft worden.
    • Geen enkel kind mag uitgesloten worden van activiteiten georganiseerd door de school, ook niet als de vrijwillige ouderbijdrage niet betaald is.
    • Huiswerkbegeleiding, examentrainingen of extra onderwijsprogramma’s als technasia, tweetalig onderwijs of plusklassen moeten voor iedereen toegankelijk zijn, ook zonder vrijwillige ouderbijdrage.
    • Voorkom ‘meer ruimte voor nieuwe scholen’ die zich richten op specifieke doelgroepen.
    • Elke school moet armoedebeleid opnemen in het schoolplan (onderzoek armoedebeleid op scholen).

Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap en kansengelijkheid.

Meer over Bram
Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het openbaar onderwijs heeft een actief-pluriforme opdracht. Dit betekent dat het onderwijs bijdraagt aan ‘de ontwikkeling van de leerling met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals die leven in de Nederlandse samenleving’. Daarom kunnen kinderen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs krijgen. Niet alle openbare scholen weten wat ze 'moeten', maar vooral ook niet wat er tegenwoordig mogelijk is bij het invulling geven aan deze wettelijke verplichting. Modern vormingsonderwijs is een kans om leerlingen op openbare scholen wat extra's te bieden op de thema's socialisatie en persoonsvorming.  



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.