Voor het laatst bewerkt op: zaterdag 10 februari 2024
Elke basisschool legt schoolprestaties van de leerlingen vast in het leerlingvolgsysteem (LVS). In zo’n systeem wordt de voortgang van leerlingen gemonitord en vormt de basis voor communicatie naar ouders. Ook in het voortgezet onderwijs wordt een dergelijk systeem gebruikt.
Wat is een leerlingvolgsysteem?
Basisscholen werken verplicht met een leerlingvolgsysteem (LVS). Dit wordt ook wel het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) genoemd. Hiermee houdt de school bij wat de vorderingen en resultaten van leerlingen zijn. Dit wordt niet alleen op individueel niveau, maar ook op het niveau van de groep en de school gedaan. Dit gebeurt in ieder geval voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde.
In het LVS voert de school onder meer de resultaten in van toetsen. Dit kunnen zowel schoolse toetsen (met opgaven) zijn, maar ook andere observatie-instrumenten. Deze toetsen heten LVS-toetsen. Leerlingen kunnen de toetsen vanaf groep 1 tot en met 8 maken. Naast het LVS krijgen kinderen ook een rapport. Er wordt per vak een cijfer gegeven, of er wordt in woorden beschreven hoe het met het kind gaat op school.
Kiezen van het leerlingvolgsysteem
Scholen mogen zelf bepalen met welk leerlingvolgsysteem zij werken. Ook mogen zij zelf bepalen welke LVS-toetsen zij inzetten, bij welke groepen dat gebeurt en welke informatie verder in het systeem wordt bijgehouden. Vaak wordt de keuze voor het LVS door het schoolbestuur voor al zijn scholen gemaakt.
Er zijn LVS-toetsen van 4 aanbieders goedgekeurd. Dat zijn: (1) Boom leerlingvolgsysteem, (2) IEP LVS-toetsen, (3) CITO leerling in beeld & CITO Kleuter in beeld – Taal en Rekenen en (4) Dia-LVS van Diataal.
Rol van de MR
In het schoolplan moet staan beschreven wat het stelsel van kwaliteitszorg omvat. Hier valt in ieder geval onder het bewaken dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen en dat onderwijs wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen, mede met behulp van het leerling- en onderwijsvolgsysteem (artikel 12 lid 4a WPO). De MR heeft een instemmingsrecht op het schoolplan (artikel 10b WMS).
Het LVS is de basis voor communicatie met ouders, bijvoorbeeld omdat het gekoppeld is aan een systeem als ParnaSys, SocialSchools of Magister. In deze systemen worden cijfers en andere gegevens van leerlingen bijgehouden, waar ook ouders toegang toe (kunnen) hebben. De oudergeleding van de (G)MR heeft een instemmingsrecht bij het beleid rondom het uitwisselen van informatie tussen school en ouders (artikel 13 lid 1k (po) en artikel 14 lid 2g (vo).
Deel deze pagina op social media
Delen