Onze helpdesk is niet beschikbaar van maandag 29 april tot en met vrijdag 3 mei, evenals donderdag 9 en vrijdag 10 mei 2024.

Rapporten

Voor het laatst bewerkt op: dinsdag 16 januari 2024

De meeste leerlingen krijgen per jaar twee of drie keer een schoolrapport mee naar huis. In het rapport staat hoe de leerling presteert op de school.


Totstandkoming van het schoolrapport

In elk schoolrapport staan altijd een aantal zaken, ongeacht het soort rapport wat wordt gebruikt. De resultaten van leerlingen worden bijgehouden in een leerlingvolgsysteem (lvs) of leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Veelgebruikte systemen zijn ParnasSys, Cito LOVS, IEP LVS en Boom LVS. Daarnaast zijn er nog een aantal systemen die leerlingen volgen op meer gebieden dan alleen toetsen, zoals Seeing Me en Looqin.

Naast de resultaten van leerlingen worden ze ook beoordeeld op gebied van motivatie, gedrag en inzet in de klas. Zo blijven ouders niet alleen op de hoogte van de resultaten van de leerling, maar van de bredere ontwikkeling van het kind. Hierbij is dus ook de persoonlijke observatie van de leerkracht van belang.


Resultaten van het kind

De resultaten van het kind kunnen op verschillende manieren worden weergegeven. Soms wordt er, net als in het voortgezet onderwijs, gebruik gemaakt van een cijferrapport met een schaal van 1 tot 10 en een interval van 0,1. Soms gebruiken basisscholen andere methoden, zoals een schaal van onvoldoende-matig-voldoende-goed-uitstekend. Het nadeel van een dergelijke schaal is dat kleine verbeteringen (of verslechteringen) niet zichtbaar zijn. Er zijn grote veranderingen nodig om te kunnen zien in welke mate kinderen zich ontwikkelen. Het voordeel van een cijferrapport is dan ook dat resultaten nauwkeuriger opgeschreven worden.


Praten over het schoolrapport

Er zijn twee belangrijke momenten waarop over het schoolrapport kan worden gepraat. Allereerst is het moment zodra je als ouder het schoolrapport ontvangt, in gesprek te gaan met je kind over de resultaten. Probeer bij tegenvallende resultaten erachter te komen waar dit aan kan liggen. Hoe vindt hij het op school? Welke dingen vindt hij leuk of juist niet? Laat het kind vooral weten dat het niet gefaald heeft. Hierdoor zal het kind namelijk alleen maar onnodig onzeker worden, wat de resultaten negatief kan beïnvloeden.

Daarnaast is het tienminutengesprek de uitgelezen kans om meer te weten te komen over de schoolresultaten van je kind. Ouders kunnen tijdens tienminutengesprekken vragen stellen aan de leerkracht van hun kind. Ook bij positieve resultaten is het van belang hierbij als ouders aanwezig te zijn. JM Ouders heeft een tiental tips over het goed benutten van het tienminutengesprek.


Schoolrapporten en de MR

Wat precies in de rapporten staat is uiteraard aan de leerkracht, de ouders en de leerling om samen te bespreken. Wel maakt de schoolleiding keuzes ten aanzien van de opzet van de rapporten. Zo kan dus gekozen worden voor het meten van prestatie op basis van cijfers of aan de hand van woorden als ‘matig’ en ‘voldoende’.

De beleidskeuzes die ten aanzien van het schoolrapport wordt gemaakt, dienen ter instemming aan de oudergeleding van medezeggenschapsraad (MR) te worden voorgelegd (artikel 13 lid 1k WMS).

Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny

MR Academie

Dé online leer- en kennisdeelomgeving voor medezeggenschap!

Bekijk cursus

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Raadpleeg de VOO Helpdesk

Voor alle vragen over onderwijs en medezeggenschap kunnen leden van de VOO terecht bij de helpdesk.

Helpdesk

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). 



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.