Onze helpdesk is niet beschikbaar van maandag 29 april tot en met vrijdag 3 mei, evenals donderdag 9 en vrijdag 10 mei 2024.

Leerlingen in de MR

Voor het laatst bewerkt op: donderdag 7 september 2023

In het voortgezet onderwijs maken leerlingen deel uit van de medezeggenschapsraad (MR). Lees verder over de samenstelling, taken, rechten en plichten van de leerlinggeleding in de MR (LMR).


Waarom als leerling in de MR?

Medezeggenschap op school zorgt ervoor dat personeelsleden, ouders en leerlingen een belangrijke stem hebben bij besluiten die op school worden genomen. Met goede medezeggenschap wordt tevens een bijdrage geleverd aan de kwaliteit van het onderwijs. Daar krijgt een LMR-lid ook faciliteiten voor: zowel in vergoeding als in de mogelijkheid om cursussen te volgen en begeleiding in te schakelen.

Samen met de andere MR-leden denk je als MR-lid mee over het beleid op school. Dat levert de school veel op, maar ook persoonlijk kan het lidmaatschap van de MR veel voordelen hebben. Een MR-lid staat in contact met veel mensen, doet veel kennis op en krijgt de kans om zijn/haar mening te laten horen over allerlei schoolonderwerpen.


Samenstelling leerlinggeleding MR

In de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) is geregeld dat elke MR minimaal 4 leden moet hebben. In het primair onderwijs 2 personeelsleden en 2 ouders, in het voortgezet onderwijs 2 personeelsleden, 1 ouder en 1 leerling. Het precieze aantal leden staat opgenomen in het medezeggenschapsreglement van de school.

Elke leerling mag zich kandidaat stellen voor een plek in de MR en mag stemmen op één van de kandidaten van de eigen geleding. In het medezeggenschapsreglement kunnen afspraken worden opgenomen over hoe de LMR moet zijn samengesteld. Zo kan een afspraak zijn dat van bijvoorbeeld 2 LMR-zetels in het voortgezet onderwijs er 1 zetel voor leerlingen in de onderbouw en 1 zetel voor leerlingen in de bovenbouw wordt gereserveerd.


Taken van de LMR

Bij belangrijke besluiten over het schoolbeleid moet de MR eerst om advies of instemming worden gevraagd. Er zijn beleidsonderwerpen waar de hele MR om advies of instemming wordt gevraagd en er zijn beleidsonderwerpen waar alleen de personeelsgeleding, deoudergeleding en/of de leerlinggeleding een instemmingsrecht heeft.

Voor de leerlinggeleding geldt dat bijvoorbeeld het leerlingenstatuut, het leerlingenparticipatiebeleid en het voorzieningenbeleid ter instemming moeten worden voorgelegd. Bij dergelijke beleidsvoorstellen heeft de MR een controlerende rol. Met zijn initiatiefrijke rol kan de MR ook zelf voorstellen doen om het beleid te verbeteren.


Contact met de achterban

De MR heeft ook een vertegenwoordigende rol. Dat houdt in dat de LMR contact moet onderhouden met de andere leerlingen. Dat gebeurt door het versturen van informatie over waar de MR mee bezig is en door het ophalen van informatie bij mede-leerlingen.

Er zijn vele manieren waarop de (L)MR hiermee aan de slag kan. Een MR-pagina op de website van de school, het uitdelen van flyers voor leerlingen en aan nieuwe leerlingen direct informatie verschaffen over (het belang van) de MR zijn hier voorbeelden van.


VOO en leerlingen in de MR

De VOO ondersteunt (leerlingen in) de medezeggenschap op allerlei manieren. Zo is er voor MR’s die lid zijn van de VOO een helpdesk. Daar zitten VOO-experts voor uw klaar om vragen over onderwijs en medezeggenschap te beantwoorden. Nog geen lid? Maak uw MR dan vooral lid!

Verder verzorgt de VOO cursussen, zowel voor nieuwe MR-leden als langer zittende MR-leden. Bent u nieuw in de MR en wilt u meer informatie over hoe medezeggenschap werkt? Volg dan onze cursus MR Start voor een goede basis. Speciaal voor leerlingen in de MR is er ook de cursus LMR Start. Verder is in onze shop het Handboek Nieuw in de MR te bestellen, waarin ook veel informatie staat opgenomen.


Janny Arends
Senior beleidsadviseur

Janny is senior beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Janny

MR Academie

Dé online leer- en kennisdeelomgeving voor medezeggenschap!

Bekijk cursus

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het is weer zover. De lente is begonnen, maar zoals bijna elk jaar is er nog veel op aan te merken. Te koud, te nat, te instabiel. Het is net de Staat van het Onderwijs. Elk jaar in april presenteert de Inspectie van het Onderwijs onder die noemer haar bevindingen in een lijvig rapport. Ook dit jaar is het weer raak, met nog ronkender bewoordingen dan vorige editie...



Als reactie op de aanpassingen in de Wet medezeggenschap op scholen (WMS) per 1 augustus 2023, hebben Tweede Kamerleden Stoffer en Pijpelink een amendement voorgesteld dat deze week met algemene stemmen in de Tweede Kamer is aangenomen. Dit amendement op een onderdeel van de Reparatiewet OCW voor het jaar 2023-2024, versterkt de informatiepositie van de medezeggenschapsraad en brengt de tekst van de WMS op dit punt in lijn met de tekst in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). 



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.