De Wet medezeggenschap op scholen (WMS) is per 1 augustus 2024 op een aantal punten gewijzigd. Naast het oplossen van foutieve verwijzingen naar andere wetsteksten, zijn er twee tekstuele wijzigingen aangebracht.
Elke medezeggenschapsraad (MR) kiest gebruikelijk een voorzitter en een secretaris. Samen vormen zij het dagelijks bestuur (DB) van de MR. In dit artikel meer over de rollen en taken van het dagelijks bestuur.
De wet stelt dat elke MR een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter moet kiezen (artikel 5 WMS). Daarnaast stelt de MR in principe ook een secretaris aan, welke rol soms wordt gecombineerd met die van plaatsvervangend voorzitter. Verder kan de MR ook een algemeen bestuurslid aan het DB toevoegen.
Het dagelijks bestuur heeft als doel om ervoor te zorgen dat de MR goed kan functioneren. Elk lid heeft daarin zijn eigen rol: de voorzitter leidt de vergadering en de secretaris zorgt voor een goed verslag. In het huishoudelijk reglement regelt de MR welke functies er precies zijn binnen het dagelijks bestuur, welke taken hierbij horen en hoe deze personen worden gekozen.
Omdat de term ‘dagelijks bestuur’ geen wettelijk omschreven begrip is, en voor de voorzitter en secretaris geen uit de wet te halen takenpakket beschikbaar is, is het aan de MR zelf om goed te omschrijven wat van welke leden van het dagelijks bestuur wordt verwacht. Met betrekking tot de voorzitter zal in het huishoudelijk reglement staat dat deze persoon verantwoordelijk is voor het ordentelijke verloop van de vergaderingen en ervoor moet zorgen dat alle aanwezigen hun zegje kunnen doen. Over de secretaris zal waarschijnlijk zijn afgesproken dat deze persoon in overleg met de voorzitter de agenda opstelt en zorgt voor heldere verslaglegging.
Soms krijgt een dagelijks bestuur meer taken dan alleen het voorbereiden en verwerken van vergaderingen. Zo kan men besluiten dat ook de primaire verantwoordelijkheid voor het contact met de achterban vanuit de MR (denk aan een nieuwsbrief of bijhouden MR-pagina op de website) bij het dagelijks bestuur ligt. Of het zorgdragen voor verkiezingen of gezamenlijke scholing voor MR en schoolleiding. Het is dus goed om te bespreken als MR wat men verwacht van hun voorzitter en secretaris en dit vast te leggen in het huishoudelijk reglement.
In de wet staat ook niet omschreven hoe de leden van het dagelijks bestuur moeten worden gekozen. Ook dit moet worden geregeld in het huishoudelijk reglement. Het meest voor de hand liggend is dat wordt afgesproken dat elke bepaalde periode (bijvoorbeeld elke 2 jaar) het dagelijks bestuur opnieuw wordt gekozen. Alle MR-leden kunnen zich kandidaat stellen en als er meer dan 1 kandidaat is voor een functie, wordt een anonieme stemronde gehouden waarbij MR-leden op briefjes kunnen aangeven wie hun voorkeurskandidaat is voor de betreffende functie. Dit uiteraard niet voordat de kandidaten de mogelijkheid hebben gehad om toe te lichten waarom ze de functie willen bekleden. Regel de precieze stemprocedures goed in het huishoudelijk reglement om te zorgen voor duidelijkheid.
Mochten er voor bepaalde functies geen kandidaten zijn, dan kan wellicht buiten de MR worden gekeken voor tijdelijke waarneming van de functie. Bijvoorbeeld als niemand zich geschikt vindt om de MR-vergaderingen voor te zitten, is het wellicht een optie te kijken of iemand binnen de school neutraal voorzitter kan zijn. Ook een externe voorzitter of secretaris is mogelijk. Onwenselijk is dit in de meeste gevallen wel: de MR dient professioneel genoeg te zijn om zichzelf te kunnen organiseren.
De VOO ondersteunt voorzitters en secretarissen van medezeggenschapsraden. Met de cursus MR Voorzitterschap (zowel voor voorzitters als secretarissen geschikt) krijgen de leden van het dagelijks bestuur een uitstekend inkijkje in wat erbij komt kijken om deze functie te bekleden. De cursus is dan ook aan te raden voor alle (nieuwe) voorzitters en secretarissen.
Verder kunnen alle leden elke dag bellen en mailen naar onze helpdesk, als de MR lid is van de VOO. Nog geen lid? Maak de MR dan vooral lid van de VOO om altijd vragen en casussen voor te kunnen leggen aan onze experts. Daarnaast kan de VOO ook ondersteuning bieden tijdens MR-vergaderingen, bijvoorbeeld door deze te observeren, te analyseren en met tips te komen om de vergaderorde te verbeteren. Of door (tijdelijk) een voorzitter of secretaris beschikbaar te stellen die de MR verder helpt.
Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.
Meer over Bram"*" geeft vereiste velden aan
De Wet medezeggenschap op scholen (WMS) is per 1 augustus 2024 op een aantal punten gewijzigd. Naast het oplossen van foutieve verwijzingen naar andere wetsteksten, zijn er twee tekstuele wijzigingen aangebracht.
Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.