U kunt een keuze maken uit de volgende zes workshops
Workshop 01 en 07 Burgerschap en openbare identiteit
Verzorgd door: Eddy Habben Jansen (VOO)
De laatste jaren is de aandacht voor burgerschap in het onderwijs toegenomen en is de wetgeving verscherpt. In deze wettelijke opdracht stond opgenomen dat het onderwijs ‘actief burgerschap en sociale cohesie’ moet bevorderen. Tijdens deze workshop doet u inzichten op over hoe dit in de praktijk in het openbaar onderwijs uitwerking kan krijgen en welke rol MR-leden bij burgerschap op school hebben
Workshops 02 en 08 Ouderbijdrage en armoede
Verzorgd door: Martijn Sprangers
Sinds 1 augustus 2021 is het niet meer toegestaan dat kinderen worden uitgesloten van activiteiten die worden betaald vanuit de vrijwilligeouderbijdrage, als hun ouders de bijdrage niet hebben betaald. Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee voor scholen, zoals een lager percentage ouders dat betaalt en het daarmee soms moeten afzeggen of versoberen van activiteiten. De onderliggende vraag die deze wet met zich meebracht: in hoeverre kunnen scholen iets met armoede onder ouders en kinderen? Tijdens deze workshop hoort u van een schoolleider van een bestuur dat de ouderbijdrage ter discussie heeft gesteld en bespreken we de consequenties, voors en tegens van volledige afschaffing.
Workshops 03 en 09 Toetsbeleid
Verzorgd door: Karen Heij
Doorgaand op de openingsspeech zal Karen Heij met de deelnemers het gesprek aangaan over toetsbeleid op scholen, welke keuzes daarin kunnen worden gemaakt en welke rol de MR hierbij heeft. Hoe voorkom je dat de manier waarop getoetst wordt effectief kansenongelijkheid bevordert, wat gaat er nu verkeerd met de doorstroomtoets en wat kunnen we doen om het beter te maken? De MR kan een belangrijke rol spelen bij het agenderen van dit gesprek.
Workshops 04 en 10 Relatie MR, ouderraad en leerlingenraad
Verzorgd door: Maria Jansen (VOO)
Elke school heeft verplicht een medezeggenschapsraad en veel scholen hebben ook een ouderraad en leerlingenraad. Bij grotere scholen/besturen is er ook een personeelsraad. De MR heeft veel baat bij goede contacten met al deze raden. Tijdens deze workshop wordt ingegaan op de verschillen en overeenkomsten tussen deze raden en hoe ze elkaar kunnen versterken.
Workshop 05 en 11 Relatie GMR en MR
Verzorgd door: Bram Buskoop (VOO)
Als een bestuur meer dan één school bestuurt, moet er naast een MR voor elke school ook een GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad) zijn. De GMR neemt de taak van de MR’s over als het gaat om bovenschoolse aangelegenheden. Zo kan het zomaar zijn dat niet de MR bijvoorbeeld de vakantieregeling of het pestprotocol bespreekt met de schoolleiding, maar dat de GMR dit doet met de bestuurder. Dat maakt het van groot belang dat de GMR en MR’s goed contact met elkaar onderhouden: de MR’s kunnen input geven voor de discussies die de GMR heeft, en de MR’s kunnen van de GMR vernemen welk beleid er binnenkort op de school van toepassing zal zijn.
Workshop 06 en 12 Lerarentekort en lesuitval
Verzorgd door: Matthijs Stemmer (CNV Onderwijs)
Veel scholen hebben ermee te maken: onvoldoende leraren die in dienst zijn en voor lange termijn op school lesgeven. Dat leidt ertoe dat er veel invalkrachten voor de klas staan, of in het ergste geval er helemaal geen onderwijs kan worden gegeven voor een aantal lesuren of voor een dag. Wat is precies het probleem? Welk beleid voeren scholen om dit te tackelen? En welke goede voorbeelden zijn er in het land over hiermee om te gaan? Al deze vragen zullen tijdens deze workshop aan bod komen.