Schoolplein

Voor het laatst bewerkt op: dinsdag 3 september 2024

Elke school heeft in principe een schoolplein: de plek waar kinderen kunnen ontspannen, spelen en in het primair onderwijs ook van school worden gehaald. In dit artikel geven we meer informatie over de eisen die worden gesteld aan en het gebruik van het schoolplein.


Waarom een schoolplein?

Het schoolplein is de plek waar kinderen gedurende de dag pauze houden, spelen, met vrienden kunnen kletsen of andere activiteiten kunnen ondernemen. Het vormt een belangrijke basis voor sociale, fysieke, motorische en educatieve  ontwikkeling van kinderen, zowel in het primair als voortgezet onderwijs.

Om te zorgen dat elke leerling deze hiervan kan profiteren, zijn er normen vastgesteld waar schoolpleinen aan moeten voldoen. Op school wordt vervolgens nader invulling gegeven aan de inrichting van het schoolplein, wat in samenspraak met de leerlingen kan gebeuren.


Eisen aan het schoolplein

In het Kwaliteitskader Huisvesting staat opgenomen waar schoolpleinen aan moeten voldoen. Bijvoorbeeld dat het schoolplein openbaar en (ook buiten schooltijden) toegankelijk is en dat er sprake is van voldoende groen. Gedurende schooltijden is de school verantwoordelijk voor het plein, na schooltijd is de gemeente dit.

Voor scholen in het primair onderwijs geldt een norm qua grootte van het schoolplein van 5 vierkante meter per leerling. Daarvan moet minstens 2 vierkante meter onverhard zijn, behalve in stedelijke omgevingen. In het voortgezet onderwijs gaat het om 0,8 vierkante meter schoolplein per leerling (en maximaal 600 vierkante meter in een stedelijke omgeving).


Inrichting van het schoolplein

Naast de grootte zijn er nog de nodige normen met betrekking tot de inrichting. Zo is in het primair onderwijs de norm dat er zon- en schaduwplekken zijn, het plein ingericht is op verschillende leeftijden en de zandbak voor een deel van de dag in de zon ligt (om algengroei te voorkomen).

In het voortgezet (speciaal) onderwijs is vastgelegd dat overlast van het schoolterrein voor omwonenden tot een minimum moet worden beperkt, een drinkwaterpunt moet hebben en het een goede afwatering heeft.


Eigen invulling

Er is daarmee nog wel veel ruimte voor eigen invulling van het schoolplein. In het primair onderwijs kan de school met de medezeggenschapsraad (MR) en leerlingen(raad) het gesprek aangaan om te kijken wat voor type speeltoestellen en andere attributen op het speelplein gewenst zijn en hoe het onverharde gedeelte eruit moet komen te zien. Het is verstandig daarbij te kijken hoe de uitgangspunten van het onderwijs van de school ook kunnen worden vertaald naar de inrichting van het schoolplein.

Ook in het voortgezet onderwijs kunnen MR en leerlingenraad goed meedenken over wat de wensen zijn van de gebruikers van de buitenruimtes. Zijn er bijvoorbeeld voldoende ontspanningsmogelijkheden buiten, is er voldoende ruimte en wat zou er kunnen gebeuren om het schoolplein nog beter te gebruiken?


MR en schoolplein

Net als met het schoolgebouw, is de gemeente primair verantwoordelijk voor het schoolplein. De school gaat zelf niet over de grootte van het gebouw en van de buitenruimte en dus heeft de MR daar ook geen rol bij. Het onderhoud en vervanging van materiaal op het plein is de verantwoordelijkheid van de school zelf. Dat maakt dat de MR bij dergelijke zaken een adviesrecht heeft (artikel 11 lid 1 sub o WMS).

Naast het adviesrecht kan de MR uiteraard ook zonder voorgelegd adviesverzoek ideeën ophalen voor het schoolplein bij personeel, ouders en leerlingen en deze vervolgens bespreken met de schoolleiding. Op deze manier geeft de MR mooi invulling aan zijn vertegenwoordigende en initiatiefrijke rol.


VOO en schoolplein

Heeft u een vraag over (de rol van de MR bij) het schoolplein? Als u of uw MR lid is van de VOO kunt u elke schooldag telefonisch en per e-mail contact opnemen met onze helpdesk. Is uw MR nog geen lid? Word dan lid en profiteer van elke dag toegang tot de helpdesk en nog veel meer!

Is er bij u op school sprake van een (grote) verbouwing van het schoolgebouw of het schoolplein? We kunnen uw MR hierbij ondersteunen. Kijk daarvoor bij Begeleiding.

Bram Buskoop
Beleidsadviseur

Bram is beleidsadviseur bij de VOO en houdt zich in het bijzonder bezig met medezeggenschap.

Meer over Bram

Inschrijven voor onze nieuwsbrieven

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de nieuwste artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of kies voor de maandelijkse nieuwsbrief voor een update over het openbaar onderwijs.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

MR Academie

Dé online leer- en kennisdeelomgeving voor medezeggenschap!

Bekijk cursus

De Wet medezeggenschap op scholen (WMS) is per 1 augustus 2024 op een aantal punten gewijzigd. Naast het oplossen van foutieve verwijzingen naar andere wetsteksten, zijn er twee tekstuele wijzigingen aangebracht.



Op 19 september vindt de eerste VOO Openbaar onderwijsborrel plaats in ons kantoor in hartje Bussum. Tijdens deze bijeenkomst kunnen we onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten over de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.



popup-close

Blijf op de hoogte van de laatste updates met onze nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks nieuwe artikelen, tips en exclusieve inhoud over medezeggenschap, of maandelijkse updates over openbaar onderwijs.

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.