Column: Goed onderwijs mag niets kosten

Gepubliceerd op: donderdag 8 augustus, 2019

Docenten te kort in het onderwijs, het is van alle tijden. Als zich weer een periode van laagconjunctuur voordoet, lost het probleem zich vanzelf op. Maar wachten op een depressie is geen reële optie, omdat we nu met de gevolgen van de tekorten kampen. Docenten te kort in het onderwijs, er zijn honderden die er vast meer verstand van hebben. Maar ik heb wel een oplossing om dit onderwerp veel hoger op de agenda van de politiek te krijgen. 

In het voortgezet onderwijs is het probleem minder groot dan in het primair onderwijs. Maar vergeet niet dat er tegenwoordig steeds minder Duits wordt geven, omdat er eenvoudig geen docenten zijn. Daarnaast ken ik docenten wiskunde, die belachelijk slecht lesgeven, maar elk jaar op een andere school mogen beginnen, omdat een halfbakken docent altijd nog beter is dan geen docent. Dit geldt ook voor andere tekortvakken. 
 
Als ik het nieuws goed volg, is er voor het primair onderwijs eigenlijk geen andere oplossing, dan voor een vierdaagse schoolweek te gaan. Voor de vijfde dag moet men dan zelf zorgen of kiezen voor goedkope opvang door activiteitenbegeleiders. Persoonlijk ben ik niet voor deze optie van een vierdaagse schoolweek Er zijn veel argumenten, maar ik denk dat het weer de segregatie verder versterkt en dat alleen al vind ik onwenselijk.

Hoe je het went of keert, het hele docententekort is een ordinair verdelingsvraagstuk. De politiek, in naam van de meerderheid van Nederland, heeft gewoon geen zin om meer geld te geven voor docentensalarissen en werkdrukverlaging. Elke politieke partij is voor goedonderwijs, maar het mag niet meer kosten. 
 
De staking afgelopen maart is natuurlijk leuk, maar het is voornamelijk symbolisch. Docenten, meesters, en onderwijzers zijn slecht in staken, om de eenvoudige reden dat wij allemaal vinden dat er dan weer een dag minder les wordt gegeven. En we moeten nog zoveel doen… Ikzelf twijfelde wel om wel te gaan staken, maar niet naar Den Haag te gaan, en in plaats daarvan thuis achterstanden weg te werken.  
 
De oplossing voor het docententekort: breng eerst in kaart waar de meeste beleidsmakers van het ministerie werken. Ik denk vier specifieke wijken in Amsterdam, twee in Den Haag en één in Utrecht en Haarlem en nog twee in Rotterdam. Nu gaan in die specifieke wijken de basisscholen geen moeite meer doen om de leraren te vervangen. Sterker nog, minimaal één keer in de week, steeds random, zorgen we ervoor dat de leerlingen thuis moeten blijven. De beleidsmakers van het ministerie kunnen steeds niet naar hun werk, want ze moeten thuisblijven voor hun kinderen. De beleidsmakers worden er gek van en kunnen hun werk niet meer doen. Wedden dat het docententekort wordt opgelost? 
 
De andere oplossing is gewoon substantieel meer investeren in het onderwijs, maar waarom ook eigenlijk? Het gaat toch goed zo. Al die vrouwen in het basisonderwijs doen het toch leuk met hun parttimebaan. Vmbo-docenten geven toch maar les aan vmbo-leerlingen en de eerstegraders die de bovenbouw vwo lesgeven betalen we al voldoende, zodat ze hun mond houden.  

Bas Huijbers (41) is vader van drie kinderen en docent bij Vox-klassen, een nieuw onderwijsinitiatief waar leerlingen van vmbo t/m vwo aan uitdagende leerprojecten werken. Vox is een initiatief van de openbare scholengroep Voortgezet Onderwijs van Amsterdam. Meer Bas? Bekijk ook zijn blog opbashuijbers.blogspot.nl

Ik loop over de gang tijdens een tussenuur en daar zit een jongen op een krukje. Ik kijk door het raam en maak oogcontact met de lerares waarbij hij is weggestuurd. ‘Loop maar even mee, dan kletsen we even’, zeg ik tegen de leerling. We...



In opdracht van Versterking medezeggenschap heeft de VOO een nieuwe serie brochures ‘Ik in de MR?!’ geschreven. De brochures zijn inmiddels toegankelijk voor alle ouders en medewerkers op scholen die overwegen zich kandidaat te stellen voor de medezeggenschapsraad. In de digitale minibrochures die Versterking medezeggenschap heeft...